Rendszeresen megkérdezzük hallgatóink véleményét tananyagunkról, tematikáról, módszertanról, oktatóinkról, szervezésünkről, helyszínről (és persze minden egyébről is). A visszajelzések fontosak számunkra, és figyelembe is vesszük ezeket munkafolyamataink és kommunikációnk során. Az ILIAS e-learning tananyagban hallgatóink számára elérhető kérdőívünk anonimizált – a név megadása önkéntes.
Előfordult, hogy továbbfejlesztettünk egy korábbi feladatot (adtunk újabb specifikációt és másik megoldást is), hivatkoztunk további tutorial-okra, a csoport kérésére változtattunk az időrenden, a Skype konzultációk és/vagy a tesztek időpontjain, tantermet cseréltünk…
Az alábbiakban idéztem néhány véleményt, visszajelzést: rólunk mondták, rólunk írták. Próbáltam csoportosítani, kategorizálni (amennyire lehetett): tananyag, tematika, módszertan, oktatók, motiváció, szervezés, helyszín, egyebek.
Tananyag (1/2)
„A képzés szakmai színvonalát megfelelőnek találom. A gyakorló feladatok és a házi feladatok között is van mindenféle, könnyebb és nehezebb is. Tág határok között mozognak a lehetőségek. Ha kérdeztem, mindig olyan választ kaptam, ami releváns volt és az adott feladat megoldásához hasznos volt.”
„Látszik, hogy sok-sok korábbi visszajelzés (is) beépült a tanfolyamba. Ütemezés, helyszín, új ötletek, példák. Hasznos a karriermenedzsmentes és soft skill anyag is.”
„Hasznos, hogy a tananyag magyar és angol nyelvű dolgokat is tartalmaz, hivatkozik kezdő (áttekintő jellegű) anyagokra és haladó BSc/MSc tankönyvek idevágó fejezeteire, szabványokra, ajánlásokra, tutorialokra is.”
Tananyag (2/2)
„Először nem értettem, hogy miért oldjuk meg többször is ugyanazt a feladatot. Aztán rájöttem, hogy valami mindig megváltozott: paraméter, konkrét és általános megoldás, módszer, adatszerkezet, feldolgozás módja, konvertálás. Szembesültem azzal is, hogy mennyire figyelmesen kell értelmezni a specifikációt.”
„A képzés könyve jól felépített és az alapoktól magyaráz. A legjobban az tetszett benne, hogy fokozatosan haladt és mindig csak az addigi fejezetekben lévő tudást feltételezve jöttek a gyakorló feladatok. Ha valamit nem értettem, mindig kiderült, hol és mi maradt ki. (Megjegyzés: az említett könyv a Java SE szoftverfejlesztő tanfolyam tankönyve: Programozás Java nyelven).”
Tematika (1/2)
„Olyan újdonságról is beszéltünk a képzésen, ami 3 héttel korábban került bele a JDK-ba.”
„Aki összerakta az anyagot, képben van azzal, milyen tudással vesznek fel a cégek junior fejlesztőket.”
„Korszerű a tematika. Sok újdonság van benne az újabb Java verziókról is.”
Tematika (2/2)
„A Java EE tematika kulcsszavai visszaköszönnek az álláshirdetések elvárásainak listájában.”
„Az elmélet és gyakorlat aránya megfelelő. Nincsenek hosszú ppt-k (illetve vannak, de több körben adagolva) és sok-sok feladatmegoldás van, különböző szinten: szintaktika, elemzés, OO modellezés, eltérő algoritmusok és adatszerkezetek.”
„Tetszett az az evolúciós példa, amiben a kollekció keretrendszer fejlődését tekintettük át. Kiderült, milyen volt kezdetben, milyen lett a generikusság után, azután pedig mit tettek hozzá a Java8 és az újabb verziók.”
Módszertan (1/2)
„Hasznos, hogy a házikhoz van videós megoldás, mert meg tudom nézni, hol akadtam el. Olyan is volt, hogy a videóban elhangzott, hogy ezt-azt többféleképpen is meg lehet oldani: a, b, c. Ha az a-t választod, akkor két lépés múlva akadsz el. Ha a b-t, akkor atipikus megoldást csinálsz, de működni fog. Ha a c-t, akkor az Oracle ajánlása szerint dolgozol. Persze ösztönösen az a-t akartam csinálni, de ellenőriztem és így nem dolgoztam feleslegesen, hanem áttértem a c-re.”
„Volt a csoportban olyan, aki már tanult régebben Pascalt. Sándor elmondta, hogy előzetes tapasztalat esetén mindig csinál összehasonlításokat és ad kereszthivatkozásokat, ami mindenkinek hasznos. Akinek most új a téma, annak világos lesz, hogy másképp is lehet, aki már tanult ilyet, az egy kulcsszóból vagy félszavakból is megerősítést kap. Milyen jó lett volna így tanulni korábban is!”
„Mindig tudtuk, hogy mit, miért, hogyan és miért éppen úgy csinálunk.”
Módszertan (2/2)
„Elkaptam a fonalat és már tudok úgy gondolkodni, ahogyan ehhez a szakmához kell. Nem volt könnyű, de úgy érzem sikerült.”
„Elmondtátok, hogy közös kódolás közben miért nem lineárisan írjátok a forráskódot. Értékes infó volt, mert addig önállóan nem jutottam el a felismerésig, hogy ez a módszer milyen praktikus.”
„A tananyag elemei úgy épülnek egymásra, hogy mindenből minden logikusan következik és lehet visszafelé is hivatkozni. Én is tanár vagyok – igaz fizika szakos –, így ráéreztem a módszertan elemeire a tematikában és ez a tudatosság a mintafeladatoknál és a gyakorló feladatoknál is jelen van. Sőt még a Pólya-féle modellre is ráismertem a problémamegoldás során.”
Oktatók (1/2)
„Az oktatók nagyon tudatosak. Jól tudják, mit és hogyan akarnak elérni és mi lesz majd később hasznos az állásinterjún, ill. az életben.”
„Az oktatók (Sándor és Borisz) nagyon felkészültek, magabiztosak. Érződött a sok éves szakmai tapasztalat és a rutin.”
„Sokszor kérdeztünk az órákon és láttam, hogy Sándor szinte előre tudja, hogy mit fogunk kérdezni.”
„Én a 32. csoportban voltam, mégis türelmes hozzáállást tapasztaltam.”
Oktatók (2/2)
„Minden alkalmat kérdésekkel kezdtünk. Ebből jól látszott, hogy ki hol tart és mire kell visszatérni. A vége felé már rá is játszottunk: vajon tudunk olyat kérdezni, amire Borisz vagy Sándor kapásból nem tudja a választ. Nem tudtunk.”
„Sándort idézve: „egy informatikus/szoftverfejlesztő sosem adja fel”. Olyan nincs. Legfeljebb holnap helyett holnaputánra készül el a szoftver, de elkészül és működik.”
„A legütősebb mondat egy összetettebb UML ábra elemzésénél hangzott el: „el kell igazodnunk az általunk teremtett világban”. Ekkor értettem meg, hogy mi döntjük el, hogy valamiről milyen adatokat tárolunk és azokkal mi fog történni."
„Hihetetlen a lelkesedésük, pedig tizenéve csinálják.”
Motiváció (1/3)
„Hosszú OKJ képzésre nincs időm, mert dolgozom. Mindenképpen munka mellett elvégezhető tanfolyamot kerestem, ezért választottalak benneteket.”
„Azért jelentkeztem a Java SE képzésre, mert kutató vagyok, és így sok-sok adatot kell elemeznem. Jönnek mindenfelől: mérek műszerekkel, letöltök referenciaadatokat, hasonlítom szabványokhoz és sokféle file-t fel kell dolgoznom. Megismertük az adatfeldolgozó algoritmusokat, a szöveges file-okat, XLS-t is. Írtam ezekhez értelmezőt, konvertálót és a csoportban másnak is jól jött.”
„Ausztriából ingáztam vissza Java-t tanulni, de úgy érzem megérte.”
Motiváció (2/3)
„Jogászként dolgozom és írni szeretnék magamnak egy nyilvántartó szoftvert.”
„Közgazdászként karriert váltok és banki informatikai rendszer karbantartását, továbbfejlesztését szeretném végezni a jövőben szoftverfejlesztőként, projektmenedzserként.”
„Elértem a célomat. 4 hónap alatt kaptam egy külföldön is használható, konvertálható tudást és így a nyáron költözünk is a párommal Kanadába. Tanítói végzettséggel ott nem tudnék érvényesülni. Mivel az angol jól megy, így bátran jelentkezem majd junior programozói pozícióba.”
Motiváció (3/3)
„Könyvelőként 15 év után kiégtem és karriert váltanék. Úgy érzem, a fejlesztés nekem való.”
„Szuper volt, de tőlem ez nagyon távol áll. Bele akartam látni egy kicsit, miről is szól a programozás. Inkább CMS alapú weblapok szerkesztésével fogok foglalkozni a jövőben. Most már érteni fogom, hogy miről beszél majd a fejlesztő, ha marketingesként feladatot adok neki.”
„Tetszett az SE tanfolyam, ezért jelentkeztem az EE-re is. Még nincs vége, de már érzem, hogy már mennyi mindent tudok és persze mennyi mindent még nem.”
Szervezés (1/2)
„Rugalmasak voltatok a szervezésnél. Jópofa volt, hogy egyszer előre megkaptunk 3 pici feladatot, ami a vasárnapi harangozás időtartamára készült, mert éppen nem volt másik szabad terem. Jó volt, hogy mindig előre egyeztettük az órák, Skype, tesztek időpontjait és nem volt gond egy-egy ünnep vagy ledolgozós szombat.”
„Először úgy gondoltuk (meg is szavaztuk), hogy jó lesz a csoportnak a heti két alkalom, keddenként és szerdánként. A 3. hét után átszerveztük, mert többen is szóltak, hogy „nem kapnak levegőt”. Ki is hagytunk egy hetet. Jó volt ez a rugalmasság és nem volt kőbe vésve az órarend.”
„A korábbi tanfolyamon Dropbox mappát használtatok. Az új tanfolyamon sokkal jobb az ILIAS.”
Szervezés (2/2)
„Jó, hogy tudtunk hétvégén délelőttre is Skype időpontokat tenni, mert én például nem tudtam volna már koncentrálni, ha hétköznapon munka után este lett volna.”
„Mindig minden úgy történik, ahogyan megbeszéljük.”
„Jó hangulatúak voltak az órák. Mintha nem is tanfolyamon, hanem egy munkahelyen dolgoztunk volna kis csoportban. Ötleteltünk, megbeszéltük, közösen terveztünk.”
Helyszín
„A helyszín jól megközelíthető, de parkolni izgalmas a környéken. Érdemes figyelni, mert valami útfelújítás, építkezés, lezárás, terelés állandóan van valahol „epszilon sugarú környezetben, ahol epszilon alig nagyobb 3,14 méternél”. :-)”
„Olyan rendesek voltak a tantermesek, hogy a szombati felvonulás közben (megjegyzés: a Váci utca igen zajos volt) az ebédszünetben adtak egy másik termet az épület belső, csendes részében.”
„Hasznos a kávéautomata, mert egy hétvégi egész napos Java-záshoz sok kávé kell.”
„Az SE tanfolyamon még a Piarista Gimnáziumban voltak az órák és ott macerás volt a WiFi. Az EE képzés már átkerült a Pannon Kincstárba, ami sokkal jobb hely.”
Egyebek (1/3)
„A Java SE tanfolyam után az EE jóval nehezebb volt. Olyan, mintha az A jogsi után az összes többi kategóriát is megszereztük volna.”
„Örülök, hogy elindítottátok a blogon az interjúsorozatot IT karrier témában. Ránézek majd minden hónapban.”
„A weboldal, a blog, az ILIAS-os tananyag mind-mind igényes és profi munka.”
„Sokat kell az órákon kívül is foglalkozni az anyaggal. Sok időt vesz igénybe a felkészülés két alkalom között a tesztre, illetve megoldani a kódolási feladatokat. A sikerélmény csak sok gyakorlással jön el.”
Egyebek (2/3)
„A mikroközösségemben én vagyok a kocka. Az Agymenőkben Leonard azt mondja: „Sheldon, nem is vagy annyira kocka, inkább téglatest”. A csoportban voltak még nálam is kockábbak. 🙂 Nem is egy.”
„Könnyebb annak a programozás, aki jobb volt matekból, de azért nekem is ment.”
„Ravasz ez az ILIAS. Ha kitöltök egy tesztet, utólag mindig megmutatja, mi volt a helyes (mit kellett volna), de ezt is időkorlátosan teszi.”
Egyebek (3/3)
„Korábban azt gondoltam, hogy a programozás one-men-show. A SCRUM tréningen és a vizsgafeladat megoldásánál tapasztaltam meg, hogy a programozók mennyire csapatjátékosok.”
„Hasznos, hogy a FB csoportban értesítést küldtök IT-s rendezvényekről. Elkezdtem járni a HWSW eseményeire.”
(A blog bejegyzést frissítettem, kiegészítettem a következő időpontokban:
2019. június 4., szeptember 20., 2020. május 12., 2021. november 20., 2022. október 27., 2023. december 29.)
Gratulálok az oktatói csapatnak! Szép eredmény.
Köszönjük Laci! Mindig örülünk a Kockakör tagjaitól jövő elismeréseknek. 😉