Az Oracle HR sémában 11 részleg található 107 alkalmazottal, akik 19 különböző munkakörben végzik munkájukat. Nyilvánvalóan mindenkinek a fizetése pozitív ( SALARY>0), havi, USD pénznemben. Két munkakörre jellemző, hogy tartozik hozzá jutalék ( COMMISSION_PCT), amely pozitív valós szám. A 17 többi munkakörben foglalkoztatott alkalmazott esetében az adatbázis EMPLOYEES táblájának jutalék mezőjében NULL található. Az Oracle HS séma:
Életpálya-modellnek tekinthető a munkakörhöz ( JOB_ID és JOB_TITLE) tartozó adható legkisebb és legnagyobb fizetés ( MIN_SALARY, MAX_SALARY) nyújtotta mozgástér. Minden alkalmazottra teljesül, hogy a fizetése a megadott határok között található (zárt intervallumként kezelve). Ennek ellenőrzésére használható az alábbi SQL parancs:
Eredménytábla:
A MIN(SALARY) oszlopban található a valós/kapott fizetések minimuma. A mellette lévő oszlopok hasonlóan a maximumot és az átlagot mutatják. A részlegben található alkalmazottak számát az utolsó, COUNT_EMPLOYEE oszlop tartalmazza.
35 fő dolgozik a Sales részlegben. Az 5 fő Sales Manager (értékesítési vezető) jutaléka a fizetés 20%-ától 40%-áig terjedhet 10%-os lépésközzel (3-féle lehet). A 30 fő Sales Representative (üzletkötő) jutaléka a fizetés 10%-ától 35%-áig terjedhet 5%-os lépésközzel (6-féle lehet). Ennek igazolására használható az alábbi SQL parancs:
Eredménytábla:
A bejegyzéshez tartozó teljes Java forráskódot (ami beépítve tartalmazza a fenti SQL lekérdező parancsokat) ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.
A feladatok megoldása során nem foglalkoztam külön azzal az egy alkalmazottal, akinek nincs részlege. A feladatok a Java adatbázis-kezelő tanfolyam 13-16. óra: Konzolos kliensalkalmazás fejlesztése JDBC alapon, 1. rész alkalmához és a 33-36. óra: Grafikus kliensalkalmazás fejlesztése JDBC alapon, 1. rész alkalmához kötődnek.
Az SQL forráskód formázásához a Free Online SQL Formatter-t használtam.
Balázs blog bejegyzése inspirált a folytatásra, ami itt található:
Alkalmazottak életpálya modellje – mi lenne ha…?