Digitális Témahét 2019

A Digitális Témahét 2015-ben indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes.

A 2018/2019-es tanévben a rendezvény április 8-12. között valósul meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a digitális technológia alkotó használata és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése;
  • a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése és bevonása;
  • a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködés élénkítése;
  • a határon túli magyar pedagógusok és oktatási intézmények bevonása;
  • ebben a tanévben is a digitális gyermekvédelem, a médiatudatosság, a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenése.

Az it-tanfolyam.hu 2019-ben is csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Meghirdettünk hat programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2019. április 6-án 9:00-12:00 óráig kerül sor.

Rendezvényünk plakátja

Ízelítő a meghirdetett programból

Bemutatjuk, hogy lottószelvények előállítása során nem mindig mehetünk biztosra. A problémák szintje különböző:

  • elemi probléma: egyetlen 1 és 90 közötti egész véletlenszám előállítása,
  • lokális léptékű probléma: egyetlen ötöslottó-szelvény előállítása, azaz 5 db különböző 1 és 90 közötti egész véletlenszám előállítása,
  • globális léptékű probléma: sok különböző ötöslottó-szelvény előállítása.

Sok olyan algoritmust és implementált Java programot ismerünk, oktatunk, amelyek biztosra mennek. Másképpen: képesek érvényes szelvényt generálni. Kísérletet végzünk, mi történik, ha nem megyünk mindig biztosra. Például, mi történik, ha a lokális léptéknél nem figyelünk a véletlenszámok különbözőségére. Generálunk 1000 számsorozatot, és kiválogatjuk a pozitív teszteseteket, azaz ezek közül azokat a számsorozatokat, amelyek érvényes lottószelvények. Megkapjuk, hogy 89% körül ingadozik a helyes és 11% körül pedig a hibás tesztesetek aránya.

Átgondoljuk, miket tehetünk, ha egy ilyen nem tökéletes, nem biztosra menő implementált algoritmus köré kell építeni olyan környezetet, hogy szükség esetén vissza tudjunk kapni előre megadott számú érvényes lottószelvényt. Vajon hogyan alakul a 89-11 arány a hatoslottó, heteslottó esetén? Ki fog derülni. Például, mi történne, ha sok gépi szelvénnyel játszunk és van közöttük két azonos nyertes szelvény? Gondot jelent ez? Meg kell oldani, hogy ez ne forduljon elő? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? Ez is ki fog derülni.

Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak szakmai előadással, interaktív kódoló-tesztelő foglalkozással, gamifikációs elemekkel. Biztosan jól fogjuk érezni magunkat. Bízom abban, hogy jó hangulatú, valódi szakmai párbeszéd alakul majd ki a jelenlévők és köztünk a rendezvényünkön. Várjuk a jelentkezőket, hogy Java programozáshoz kötődően együtt töltsünk egy izgalmas szombat délelőttöt. A részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött.

Szólj hozzá!