Digitális Témahét 2021

A Digitális Témahét 2015-ben indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes. A 2018/2019-es tanévben már több mint 3000 oktatási projekt valósult meg, közel 8000 pedagógus és 135000 diák részvételével.

A 2020/2021-es tanévben a rendezvény március 22-26. között valósult meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a digitális technológia alkotó használata és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése;
  • a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése és bevonása;
  • a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködés élénkítése;
  • a határon túli magyar pedagógusok és oktatási intézmények bevonása;
  • a digitális biztonság a mindennapi pénzügyeinkben;
  • az intézményen belül történő pedagógus közötti együttműködés élénkítése, a projektmódszer alkalmazásának kiterjesztése olyan kollégákra, akik még nem ismerik;
  • ebben a tanévben is a digitális gyermekvédelem, a médiatudatosság, a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenése.

Rendezvényünk plakátja

Az it-tanfolyam.hu 2021-ben csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Három oktatónk hirdetett négy programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2021. március 23-án 9:00-12:00 óráig került sor.

9:00-9:50 – Kaczur Sándor: Hogyan kommunikálnak különböző szakemberek, miközben elkészül egy bevételt termelő, márkát építő honlap?
Az ötletgazda kitalálja a tutit. A legjobb üzletet. Ami sok pénzt termel. Nyilván online. Rájön arra, hogy ő ennek a megvalósításához egyedül kevés és különböző szakemberekből csapatot épít maga köré. No de ez nem megy könnyen, hiszen mindenki más nyelven beszél. Mégis a közös cél érdekében valahogyan, folyamatokban gondolkodva történik valami miközben telik az idő. Megérti egymást az ötletgazda, a grafikus, a marketing tanácsadó, a kreatív szövegíró, a szoftverfejlesztő, a rendszerüzemeltető, és ahogyan mondták régebben: és még sokan mások. Tehát kipattan a szikra és akad, aki képben van a trendi design elveivel és ergonómiával, a netes értékesítés apró praktikáival, a figyelemfelkeltő és tudatba égő szöveg elkészítésének trükkjeivel, a weboldalba beágyazható követőkódokkal, űrlapokkal, az online fizetési módok akadálymentes megvalósításával és persze nem árt, ha mindez biztonságosan és fenntarthatóan működik. Vajon miről beszélgethetnek? Hogyan valósul meg a projekt? Az előadás ismertet néhány tipikusan előforduló párbeszédet, döntési helyzetet, alternatívát, megoldást. A program szakmaközi kommunikációra fókuszál és a Java tanfolyamaink orientáló moduljához kötődik.

10:00-10:30 – Szegedi Kristóf: Játékprogramok nyerő stratégiáinak elemzése
A tudásalapú rendszerek elméleti alapjaihoz tartoznak a mesterséges intelligencia különböző megoldáskereső módszerei, az állapottér-reprezentáció és a klasszikus keresési stratégiák. Egy játék állapotait valahogyan nyilvántartjuk egy adatszerkezetben. Lehet, hogy néhány lépést előre kalkulálunk (kiterjesztünk) és ezek elágazásaiból fát (fa adatszerkezet) tudunk építeni. Ezeket hatékonyan karban kell tartani konstrukciós és szelekciós műveletekkel. Döntéseket is kell hozni. Vajon melyik állapot a jobb, vagy kevésbé rossz, legalább olyan jó mint ahol járunk? Ki kell értékelni és abba az irányba érdemes haladni, amelyben végül a döntések sokasága igazolja és egyben adja a nyerő stratégiát. Ha ez nem megy, akkor még mindig játszhatunk nem vesztő stratégiával, azaz lehet cél a hosszabb játékmenet, vagy akár a döntetlen állapot is. Az előadás ismertet néhány tipikus problémaszituációt, játéktéret leképező reprezentációs gráfbeli navigációt és összehasonlít néhány fabejáró/gráfbejáró stratégiát. A program mindhárom Java tanfolyamunk orientáló moduljához kötődik.

10:40-11:20 – Kaczur Sándor: Java kollekciók hatékonysága
Adott egy ismert algoritmus egy ismert problémára. A gyakorlati bemutató példákat mutat arra, hogy az ismert Java kollekció keretrendszer különböző adatszerkezeteinek funkcionalitását/szolgáltatásait felhasználva mennyire eltérő megoldásokat tudunk készíteni. Mindegyik megoldás ugyanazt az eredményt adja, de alapjaiban más gondolatmenettel születtek. Vajon melyik tekinthető hatékonyabbnak? Mennyi tárhelyet igényelnek? Mennyi idő alatt hajtódnak végre? Mennyire bonyolultak, azaz mennyire könnyű/nehéz megérteni/dokumentálni/elmagyarázni? Előkerülnek különböző Set, Queue, List, Map implementációk, programozási tételek. Amit csak lehet, mérünk, összehasonlítunk, elemzünk. Végül az eredmények alapján javaslatokat adunk: mikor, miért, mit (mit ne), hogyan (hogyan ne) használjunk. A program a Java SE szoftverfejlesztő tanfolyamunk tematikájához kötődik.

11:30-12:00 – Kiss Balázs: Gondolkodjunk logikusan!
Az előadás során áttekintjük az intelligencia, a kreatív problémamegoldó és logikus gondolkodás összefüggéseit és izgalmas feladatokból válogatva közösen megoldunk néhány fejtörő feladatot.

 

A programjaink a Google Meet online platformon élőben zajlottak, ahová kb. 60-an látogattak el. Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak. Mindannyian jól éreztük magunkat. Igazán tartalmas programot állítottunk össze. Szívesen csatlakoztunk és szívesen emlékszünk majd rá. Legközelebb talán már az offline világban is szervezhetünk eseményeket, tarthatunk rendezvényeket.

A szakmaközi kommunikációra fókuszáló első előadásomat – kiemelve a grafikus, marketing menedzser, szoftverfejlesztő, rendszerüzemeltető szakmákat – megtartottam a SZÁMALK-Szalézi Technikum és Szakgimnázium Digitális Témahét 2021 rendezvényéhez kötődően is, 2021. március 22-én 14:00-14:45-ig.

ADA 2020

A Debreceni Egyetem Informatikai Kara 2020. december 15-16-án megrendezte az ADA konferenciasorozat harmadik konferenciáját (ADA 2020), amely az informatika és a STEM területei iránt érdeklődők konferenciája volt.

A konferencia célja

Az ADA konferenciasorozat elsődleges célja, hogy lehetőséget és közeget biztosítson az informatikai és a STEM területeken dolgozó, kutató vagy még a tanulmányaikat folytató nők szakmai megjelenésének, kommunikációjának. A konferencia kiemelt figyelmet kíván fordítani a kapcsolódó szakterületek munkaerő utánpótlásának problémáira, az érdeklődők pályaválasztási motivációja növelésének, illetve az orientáció kialakításának lehetőségeire. A konferenciasorozat szeretne hozzájárulni a nők arányának növekedéséhez a fenti területekhez tartozó szakmákban és kutatásokban.

Kiknek érdemes részt venni?

Mindenkinek, aki érdeklődik az informatika és a STEM területeinek új eredményei iránt! Minden kutatónak, oktatónak, felsőoktatásban tanuló vagy doktori tanulmányokat folytató hallgatónak, akik tudományos eredményeiket szeretnék bemutatni egy szélesebb szakmai közönség előtt.

Akik az informatikához, a STEM területekhez, illetve ezek oktatásához kapcsolódó munkájuk és tapasztalatuk alapján kialakult jó gyakorlatukat kívánják megosztani a szakmabeliekkel.

Az eseményről

Mindkét nap 1-1 plenáris előadással indult. 11 szekcióban (Számítástudomány, Természettudomány, Okos város és okos otthon, Női tapasztalatok a STEM területén, Nők a tudományban, Virtuális valóság, Virtuális valóság és vizualizáció, Középiskolai oktatás, Új didaktikai irányvonalak, Digitális eszköztár használata, Robotika) zajlott a 40 szekció előadás. A konferencia a Webex online platformon zajlott.

Elérhető a konferencia programja: keddi program és szerdai program, valamint az absztraktok is.

2020-ban előadást tartottam „Koronavírus Java projekt – a tervezés és megvalósítás mérföldkövei” címmel, amely a konferencia Digitális eszköztár használata szekciójába került. Az absztrakt: „Az előadás/cikk egy szoftverfejlesztő OKJ képzésen használt/használható esettanulmányt ismertet. A Java projekt két különböző weboldalról ment adatokat, ezek: https://koronavirus.gov.hu/elhunytak és https://www.worldometers.info/coronavirus/country/hungary/. Az adatokat helyi állományrendszerben tárolja, konvertálja, összefésüli, végül némi adattisztítást követően feldolgozza. A Java alkalmazások gyakorlat tantárgy tematikájának kapcsolódó elemei: OOP-MVC, swing GUI, eseményvezérelt programozás, szövegfájlok kezelése, hálózati kommunikáció, kivételkezelés. Az előadás/cikk ismerteti a Java projekt tervezésének és megvalósításának fontosabb lépéseit, mérföldköveit.”

Az előadásom prezentációját és az Java projekt/esettanulmány forráskódját ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.

Az előadásom témája a Java EE szoftverfejlesztő tanfolyam több alkalmához is kötődik.

Részt vettem az ADA 2019 konferencián is.

WITSEC szakmai nap 2020

„A WITSEC (Women in IT Security) az IT biztonság területén dolgozó nők szakmai közössége, melynek célja ledönteni azon sztereotípiát, miszerint az informatika csak a férfiak területe. A nők is ugyan úgy képesek megállni a helyüket.” – írják a WITSEC -> Bemutatkozás oldalon. Szándékuk nem a nemek harcának erősítése, hanem képességeikkel és tudásukkal szeretnének hozzátenni a tudomány ezen ágához, mindeközben pedig segíteni az új generációt a szakmai közösségbe való beilleszkedésben. A szervezet 2014-es létrehozását követően folyamatosan növekszik, 2018-ban egyesületté alakult. Küldetésükhöz kötődően rendszeresen szerveznek rendezvényeket. 2020-ban erre a Hopin online platformon került sor. Az eseményre előzetesen 270+ fő regisztrált.

Kaczur Sándor oktatónk a 2020. október 15-én tartott 5. WITSEC szakmai nap 2020 konferencián képviselte az it-tanfolyam.hu projektet. A Nők a szoftverfejlesztés területén című 30 perces előadása megtekinthető:

Az előadás összefoglalója olvasható az alábbiakban:

  • Adatok az it-tanfolyam.hu beiratkozott nő hallgatóinak statisztikájából:
    • Java SE szoftverfejlesztő, Java EE szoftverfejlesztő és Java adatbázis-kezelő tanfolyamainkra beiratkozottak 18%-a nő.
    • A nők 65%-a budapesti, a többiek főként Pest és a szomszédos megyékben élnek/dolgoznak.
    • A nők 76%-a 30-44 éves, 57%-a 30-39 éves. Közvetlenül érettségi után még nem jelentkeznek. Első képesítés helyett inkább a karrierváltás szándéka jellemző.
    • 2015-2020-ig a nők 74%-a középfokú végzettséggel, 26%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezett/jelentkezett. (Összehasonlítás: a KSH 2016-os országos adatai: a magyar lakosság 33%-a rendelkezik érettségivel és 20%-a felsőfokú végzettséggel.)
    • ISCED 2011 szerint a nők tanulmányi területei: 16% oktatás, 28% matematika, számítástechnika, egyéb természettudományok, 23% szolgáltatások.
    • Idegen nyelv ismeret (KER szerint legmagasabb, nyilatkozat): 58% legalább B1/B2 angol, legalább B1/B2 16% német, 22%-nak nincs figyelembe vehető / munkahelyen használható nyelvtudása.
    • Foglalkoztatás: 51% főállású, 20% részmunkaidős, 11% vállalkozó, 8% munkanélküli, 10% GYED, GYES, GYET, CSED.
    • Fő motiváció: 53% munka mellett tanulni, 35% egyéni fejlődés / új területet megismerni, 28% hosszú távú befektetés, 23% piacképes tudást szerezni, 16% gyermek mellett tanulni, 14% külföldre költözés előtt konvertálható tudást szerezni, 11% kiegészítő területet megismerni, 8% sok pénzt keresni (több is választható volt).
    • Lemorzsolódás 34%, ebből 4% az első alkalom után, 8% az OOP témakör után, 13% végigjárta a tanfolyamot de online vizsgát nem tett.
    • Elhelyezkedés, sikeres karrierváltás 60%, ebből 28% 0-6 hónapon belül belföldön, 20% 7-12 hónapon belül belföldön, 12% 0-12 hónapon belül külföldön.
  • Hivatkozott blog bejegyzéseink:
    • Nemzetközi IT-s nőnap: válogatás a Women in computing gyűjteményből. Olyan nők, akik maradandót alkottak a számítástudomány, a számítástechnika, a számítógép-hálózatok, IT területén. Érdekesség: Frances Allen a megalapítását követő 40. évben első nőként kapta meg a Turing-díjat 2006-ban.
    • Interjú Görög Ibolyával: az ország protokollszakértőjétől kaptunk hasznos tanácsokat, amelyek állásinterjún kiválóan bevethetők. Ne feledkezzünk meg a NŐ VAGYOK A TANULT EMBER szerepben megközelítésről és persze kihagyhatatlan a KICCSAJ. 😉
    • Kutatók éjszakája 2018: Fejős Ibolya – aki a Java SE és Java EE szoftverfejlesztő tanfolyamunkon is részt vett – alumni programunkhoz kötődően tartott előadást Karrierváltás után: az első hónapok junior szoftverfejlesztőként egy kisvállalatnál címmel rendezvényünkön.
    • Rólunk mondták, rólunk írták: hallgatóink értékeléséinek rendszeresen frissített esszenciája.
  • Ismertetésre került két nő buyer persona, akikre gyakran gondolunk online marketing tevékenységünk során.

A konferencia három virtuális helyszínen zajlott párhuzamosan: expo, stage, sessions. A prezentációs előadások mellett több kerekasztal beszélgetés is zajlott. Örömmel vettünk részt az eseményen, és egyben köszönjük a lehetőséget.

A szervezők publikálták az összes előadást a WITSEC PRO DAY 2020 – SZAKMAI NAP YouTube lejátszási listán.

SzámOkt 2020

EMT, SzámOkt 2018Az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság (EMT) Számítástechnika Szakosztálya által – évente – szervezett XXX. Számítástechnika és Oktatás – SzámOkt Multi-konferencia online került megrendezésre 2020. október 10-én. Társszervező volt a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Marosvásárhelyi Kar. Párhuzamos rendezvény volt XXXI. Energetika-Elektrotechnika Konferencia – ENELKO 2020 az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság (EMT) Energetika-Elektrotechnika Szakosztálya és a Magyar Energetikai Társaság (MET) társszervezésében.

A konferencia célja:

  • lehetőséget teremteni az erdélyi és külföldi magyar szakembereknek tudományos eredményeik bemutatására, illetve szakmai kapcsolatteremtésre és tapasztalatcserére,
  • az erdélyi magyar számítástechnikusok – középiskolai és egyetemi tanárok, rendszergazdák, egyetemi hallgatók, vállalkozók, felhasználók – számára találkozási lehetőséget biztosítani egy olyan rendezvényen, melynek keretében beszámolhatnak legújabb tapasztalataikról az oktatás, kutatás terén,
  • hogy egy átfogóbb képet nyújtson a magyar kutatók munkásságáról és eredményeikről, mint az informatika területén dolgozó magyar kutatók/fejlesztők fóruma.

8 témakörben hirdették meg az előadóknak a jelentkezési lehetőséget:

  • Számítástechnika és oktatás,
  • Algoritmika és programozás,
  • Informatikai alkalmazások,
  • Irányítástechnika, automatika, méréstechnika,
  • Képfeldolgozás és mesterséges intelligencia,
  • Elosztott és párhuzamos rendszerek, cloud rendszerek,
  • Hálózati kommunikáció és Internet, IoT, Industry.4.0,
  • Gazdasági informatika.

Letölthető a konferencia programja.

Már 2015-ben, 2018-ban és 2019-ben is részt vettem előadóként ezen a konferencián szakmai előadással és magyar nyelvű cikkel. Ezek a publikációs listámban megtalálhatók.

2020-ban két előadást tartottam „Népesedési világnap – Java EE esettanulmány”, valamint „Címkefelhő generálása – Java esettanulmány” címmel 2*20 percben, amelyek a konferencia „Számítástechnika és oktatás” című szekciójába kerültek. Az előadásokra sok-sok ábrával, képernyőképpel, technológiai apróságokkal/részletekkel/érdekességekkel készültem. Három párhuzamos szekció volt a Google Meet platformon és sokan vándoroltak közöttük érdeklődési körüknek megfelelően. Kb. 25-en megfordultak a „Számítástechnika és oktatás” szekcióban, ahol ülésvezetőként is közreműködtem.

Az első projektben start állapotnak tekintettük a Népesedési világnap blog bejegyzésünkben található specifikációt és Java SE forráskódot, amit Kaló Péter továbbfejlesztett és így elkészült a projekt Java EE változata. Péter 2020-ban végzett a SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium szoftverfejlesztő OKJ képzésén. Másodévesként tartottam neki Java alkalmazások gyakorlatot és Kliens-oldali webprogramozást. Céltudatosan tanult/dolgozott és példaértékűen áll hozzá a csoportmunkához. Ezt az aktuális közös munka is megerősítette. Örülök, hogy kooperáltunk ebben a projektben.

A második projekthez is tartozik egy blog bejegyzésünk: Címkefelhő generálása.

A cikkeink megjelentek a konferencia kiadványában.

Az előadásaim prezentációját ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.

Az első előadásom témája a Java EE szoftverfejlesztő tanfolyam 13-16. óra: JSON feldolgozás alkalmához, a második előadásom témája a Java SE szoftverfejlesztő tanfolyam 17-28. óra: Objektumorientált programozás alkalmaihoz kapcsolódik.

Multimédia az oktatásban 2020

Multimédia az oktatásban logó

MMO logoA Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) „Multimédia az oktatásban” Szakosztály által – évente – szervezett XXVI. Multimédia az oktatásban című online nemzetközi konferencia került megrendezésre 2020. június 11-12-én. Az online platformot a Pexip webkonferencia szolgáltatás biztosította.

A konferencia célja

A szakmai rendezvény célja, hogy elősegítse az oktatás, valamint a kutatás és fejlesztés különböző területein dolgozó, oktató hazai és külföldi szakemberek, PhD és felsőoktatási hallgatók kapcsolatfelvételét, tapasztalatok és jó gyakorlatok cseréjét, egyes képzési szakterületekhez kapcsolódó kreditek gyűjtését.

24 témakörben hirdették meg az előadóknak a jelentkezési lehetőséget, köztük néhány hozzánk kötődő

  • élethelyzethez igazított tanulás,
  • a multimédia alkalmazása a felsőoktatásban és a felnőttképzésben,
  • mLearning, eLearning és környezete,
  • a tanulási környezet technikai, technológiai változása,
  • felhőalapú szolgáltatások,
  • multimédia és a tudományos kutatás összefonódása,
  • multimédia-fejlesztések, eredmények, alkalmazások bemutatása.

Letölthető a konferencia absztrakt kötete, benne a konferencia programjával.

Már többször is részt vettem előadóként ezen a konferencián szakmai előadással, magyar és/vagy angol nyelvű cikkel, poszterrel az oktatói csapat tagjaival együtt. Ezek a publikációs listámban megtalálhatók. Legutóbb tavaly is, lásd Multimédia az oktatásban 2019.

2020-ban előadást tartottam “Analysis of the Sorting with distribution and counting algorithm; is it worth or not?” (Szétosztva leszámoló rendezési algoritmus hatékonyságának vizsgálata, jobb vagy sem?) címmel 20 percben, amely a konferencia “Multimédia-fejlesztések, eredmények, alkalmazások bemutatása/ Az űrkutatás és űrtevékenység a modern oktatásban” című szekciójába került. Előadásom rövid, angol nyelvű összefoglalója az absztrakt kötet 19-20. oldalán olvasható. Előadásom prezentációját ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.

Előadásom témája a Java SE szoftverfejlesztő tanfolyam 5-8. óra: Vezérlési szerkezetek, 9-12. óra: Metódusok, rekurzió, 13-16. óra: Tömbök alkalmaihoz kapcsolódik.

Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia 2020

A teljes konferencia élő közvetítésben zajlott. 2 nap alatt 51 előadás hangzott el. 5 országból 300 fő követte. Egy-egy szekciót átlagosan 50 fő látogatott. A plenáris előadások a mesterséges intelligencia témakörhöz kapcsolódtak. Külön kiemelném Gulyás István kiváló összefoglalóját a 4 ipari forradalomról. A program szerteágazó, színvonalas és izgalmas volt. Az aktuális digitális oktatás technológiai és módszertani kihívásaival több előadás is foglalkozott. Számomra hasznosnak bizonyult az ezekhez kötődő többféle nézőpontból való megközelítés. A szakmai társalgás virtuális konferenciaszobákban folyt, és a szervezők még további 3 beszélgetős sarkot is létrehoztak a kötetlen kommunikáció biztosítására. A szervezés abszolút profi volt, a korábbi évek offline eseményeihez hasonlóan. Jövőre is szívesen csatlakozom a rendezvényhez. 2021-ben a Multimédia az oktatásban konferencia helyszíne a Dunaújvárosi Egyetem lesz.