Digitális Témahét 2022

A Digitális Témahét 2015-ben indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes. A 2018/2019-es tanévben már több mint 3000 oktatási projekt valósult meg, közel 8000 pedagógus és 135000 diák részvételével.

A 2021/2022-es tanévben a rendezvény április 4-8. között valósult meg. Témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a digitális technológia alkotó használata és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése;
  • a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése és bevonása;
  • a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködés élénkítése;
  • a határon túli magyar pedagógusok és oktatási intézmények bevonása;
  • a digitális biztonság a mindennapi pénzügyeinkben;
  • az intézményen belül történő pedagógus közötti együttműködés élénkítése, a projektmódszer alkalmazásának kiterjesztése olyan kollégákra, akik még nem ismerik;
  • ebben a tanévben kiemelten: digitalizáció a 21. században, digitális írástudás és digitális gyermekvédelem, mesterséges intelligencia.

Rendezvényünk plakátja

Az it-tanfolyam.hu 2022-ben is csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Oktatóink meghirdettek öt programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2022. április 8-án 18:00-21:00 óráig került sor.

Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak. Mindannyian jól éreztük magunkat. Igazán tartalmas programot állítottunk össze. Idén is szívesen csatlakoztunk és szívesen emlékszünk majd rá. A résztvevőinknek is köszönjük, hogy ellátogattak hozzánk. Újra az offline világban találkozhattunk.

A “Tervezzünk közösen kommunikációt gyűjtögető robotok között!” című interaktív előadásomat a Digitális Témahét 2022 rendezvényhez tartozó több partnerintézményben is megtartottam jelenléti és online formában is.

 

Digitális Témahét 2021

A Digitális Témahét 2015-ben indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes. A 2018/2019-es tanévben már több mint 3000 oktatási projekt valósult meg, közel 8000 pedagógus és 135000 diák részvételével.

A 2020/2021-es tanévben a rendezvény március 22-26. között valósult meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a digitális technológia alkotó használata és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése;
  • a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése és bevonása;
  • a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködés élénkítése;
  • a határon túli magyar pedagógusok és oktatási intézmények bevonása;
  • a digitális biztonság a mindennapi pénzügyeinkben;
  • az intézményen belül történő pedagógus közötti együttműködés élénkítése, a projektmódszer alkalmazásának kiterjesztése olyan kollégákra, akik még nem ismerik;
  • ebben a tanévben is a digitális gyermekvédelem, a médiatudatosság, a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenése.

Rendezvényünk plakátja

Az it-tanfolyam.hu 2021-ben is csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Három oktatónk hirdetett négy programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2021. március 23-án 9:00-12:00 óráig került sor.

9:00-9:50 – Kaczur Sándor: Hogyan kommunikálnak különböző szakemberek, miközben elkészül egy bevételt termelő, márkát építő honlap?
Az ötletgazda kitalálja a tutit. A legjobb üzletet. Ami sok pénzt termel. Nyilván online. Rájön arra, hogy ő ennek a megvalósításához egyedül kevés és különböző szakemberekből csapatot épít maga köré. No de ez nem megy könnyen, hiszen mindenki más nyelven beszél. Mégis a közös cél érdekében valahogyan, folyamatokban gondolkodva történik valami miközben telik az idő. Megérti egymást az ötletgazda, a grafikus, a marketing tanácsadó, a kreatív szövegíró, a szoftverfejlesztő, a rendszerüzemeltető, és ahogyan mondták régebben: és még sokan mások. Tehát kipattan a szikra és akad, aki képben van a trendi design elveivel és ergonómiával, a netes értékesítés apró praktikáival, a figyelemfelkeltő és tudatba égő szöveg elkészítésének trükkjeivel, a weboldalba beágyazható követőkódokkal, űrlapokkal, az online fizetési módok akadálymentes megvalósításával és persze nem árt, ha mindez biztonságosan és fenntarthatóan működik. Vajon miről beszélgethetnek? Hogyan valósul meg a projekt? Az előadás ismertet néhány tipikusan előforduló párbeszédet, döntési helyzetet, alternatívát, megoldást. A program szakmaközi kommunikációra fókuszál és a Java tanfolyamaink orientáló moduljához kötődik.

10:00-10:30 – Szegedi Kristóf: Játékprogramok nyerő stratégiáinak elemzése
A tudásalapú rendszerek elméleti alapjaihoz tartoznak a mesterséges intelligencia különböző megoldáskereső módszerei, az állapottér-reprezentáció és a klasszikus keresési stratégiák. Egy játék állapotait valahogyan nyilvántartjuk egy adatszerkezetben. Lehet, hogy néhány lépést előre kalkulálunk (kiterjesztünk) és ezek elágazásaiból fát (fa adatszerkezet) tudunk építeni. Ezeket hatékonyan karban kell tartani konstrukciós és szelekciós műveletekkel. Döntéseket is kell hozni. Vajon melyik állapot a jobb, vagy kevésbé rossz, legalább olyan jó mint ahol járunk? Ki kell értékelni és abba az irányba érdemes haladni, amelyben végül a döntések sokasága igazolja és egyben adja a nyerő stratégiát. Ha ez nem megy, akkor még mindig játszhatunk nem vesztő stratégiával, azaz lehet cél a hosszabb játékmenet, vagy akár a döntetlen állapot is. Az előadás ismertet néhány tipikus problémaszituációt, játékteret leképező reprezentációs gráfbeli navigációt és összehasonlít néhány fabejáró/gráfbejáró stratégiát. A program mindhárom Java tanfolyamunk orientáló moduljához kötődik.

10:40-11:20 – Kaczur Sándor: Java kollekciók hatékonysága
Adott egy ismert algoritmus egy ismert problémára. A gyakorlati bemutató példákat mutat arra, hogy az ismert Java kollekció keretrendszer különböző adatszerkezeteinek funkcionalitását/szolgáltatásait felhasználva mennyire eltérő megoldásokat tudunk készíteni. Mindegyik megoldás ugyanazt az eredményt adja, de alapjaiban más gondolatmenettel születtek. Vajon melyik tekinthető hatékonyabbnak? Mennyi tárhelyet igényelnek? Mennyi idő alatt hajtódnak végre? Mennyire bonyolultak, azaz mennyire könnyű/nehéz megérteni/dokumentálni/elmagyarázni? Előkerülnek különböző Set, Queue, List, Map implementációk, programozási tételek. Amit csak lehet, mérünk, összehasonlítunk, elemzünk. Végül az eredmények alapján javaslatokat adunk: mikor, miért, mit (mit ne), hogyan (hogyan ne) használjunk. A program a Java SE szoftverfejlesztő tanfolyamunk tematikájához kötődik.

11:30-12:00 – Kiss Balázs: Gondolkodjunk logikusan!
Az előadás során áttekintjük az intelligencia, a kreatív problémamegoldó és logikus gondolkodás összefüggéseit és izgalmas feladatokból válogatva közösen megoldunk néhány fejtörő feladatot.

 

A programjaink a Google Meet online platformon élőben zajlottak, ahová kb. 60-an látogattak el. Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak. Mindannyian jól éreztük magunkat. Igazán tartalmas programot állítottunk össze. Idén is szívesen csatlakoztunk és szívesen emlékszünk majd rá. Legközelebb talán már az offline világban is szervezhetünk eseményeket, tarthatunk rendezvényeket.

A szakmaközi kommunikációra fókuszáló első előadásomat – kiemelve a grafikus, marketing menedzser, szoftverfejlesztő, rendszerüzemeltető szakmákat – megtartottam a SZÁMALK-Szalézi Technikum és Szakgimnázium Digitális Témahét 2021 rendezvényéhez kötődően is, 2021. március 22-én 14:00-14:45-ig.

Digitális Témahét 2020

A Digitális Témahét 2015-ben indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes. A 2018/2019-es tanévben már több mint 3000 oktatási projekt valósult meg, közel 8000 pedagógus és 135000 diák részvételével.

A 2019/2020-as tanévben a rendezvény március 23-27. között valósult meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a digitális technológia alkotó használata és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése;
  • a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése és bevonása;
  • a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködés élénkítése;
  • a határon túli magyar pedagógusok és oktatási intézmények bevonása;
  • a digitális biztonság a mindennapi pénzügyeinkben;
  • az intézményen belül történő pedagógus közötti együttműködés élénkítése, a projektmódszer alkalmazásának kiterjesztése olyan kollégákra, akik még nem ismerik;
  • ebben a tanévben is a digitális gyermekvédelem, a médiatudatosság, a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenése.

Az it-tanfolyam.hu 2020-ban is csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Meghirdettünk hét programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2020. március 27-én 18:00-22:00 óráig került sor.

Rendezvényünk plakátja

Ízelítő a meghirdetett programból

Bemutatjuk, hogy sok lottószelvénnyel fogadva hogyan alakulhatnak a találatok. Minden véletlenszerűen történik a programban. Az előállított szelvények sorszámozottak és legalább egy lottószámban különböznek egymástól. A Java program első változatában az alábbi eredményt kaphatjuk 10000 db lottószelvénnyel.

A Java program második változatában paraméterezhető a lottószelvények száma, előre tárolható a heti telitalálatos lottószelvény, illetve beállítható, hogy meddig folytatódjon a fogadás (például amíg nincs legalább 1 db négytalálatos lottószelvény, amíg legfeljebb 20 db kéttalálatos lottószelvény készül). A program időt is mér és többféle adatszerkezetet (tömb, generikus lista, generikus halmaz) is használ. Vizsgálhatjuk azt is, hogyan alakulnának az esélyeink, ha például biztosan tudnánk előre az egyik nyerőszámot az ötből.

A programjaink a Google Meet online platformon élőben zajlottak, ahová kb. 50-en látogattak el. Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak. Mindannyian jól éreztük magunkat. Igazán tartalmas programot állítottunk össze. Szívesen csatlakoztunk és szívesen emlékszünk majd rá. Legközelebb talán már az offline világban is szervezhetünk eseményeket, tarthatunk rendezvényeket.

Digitális Témahét 2019

A Digitális Témahét 2015-ben indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes.

A 2018/2019-es tanévben a rendezvény április 8-12. között valósul meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a digitális technológia alkotó használata és az algoritmikus gondolkodás fejlesztése;
  • a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztése és bevonása;
  • a nevelési-oktatási intézmények közötti együttműködés élénkítése;
  • a határon túli magyar pedagógusok és oktatási intézmények bevonása;
  • ebben a tanévben is a digitális gyermekvédelem, a médiatudatosság, a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelésben, oktatásban történő megjelenése.

Az it-tanfolyam.hu 2019-ben is csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Meghirdettünk hat programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2019. április 6-án 9:00-12:00 óráig kerül sor.

Rendezvényünk plakátja

Ízelítő a meghirdetett programból

Bemutatjuk, hogy lottószelvények előállítása során nem mindig mehetünk biztosra. A problémák szintje különböző:

  • elemi probléma: egyetlen 1 és 90 közötti egész véletlenszám előállítása,
  • lokális léptékű probléma: egyetlen ötöslottó-szelvény előállítása, azaz 5 db különböző 1 és 90 közötti egész véletlenszám előállítása,
  • globális léptékű probléma: sok különböző ötöslottó-szelvény előállítása.

Sok olyan algoritmust és implementált Java programot ismerünk, oktatunk, amelyek biztosra mennek. Másképpen: képesek érvényes szelvényt generálni. Kísérletet végzünk, mi történik, ha nem megyünk mindig biztosra. Például, mi történik, ha a lokális léptéknél nem figyelünk a véletlenszámok különbözőségére. Generálunk 1000 számsorozatot, és kiválogatjuk a pozitív teszteseteket, azaz ezek közül azokat a számsorozatokat, amelyek érvényes lottószelvények. Megkapjuk, hogy 89% körül ingadozik a helyes és 11% körül pedig a hibás tesztesetek aránya.

Átgondoljuk, miket tehetünk, ha egy ilyen nem tökéletes, nem biztosra menő implementált algoritmus köré kell építeni olyan környezetet, hogy szükség esetén vissza tudjunk kapni előre megadott számú érvényes lottószelvényt. Vajon hogyan alakul a 89-11 arány a hatoslottó, heteslottó esetén? Ki fog derülni. Például, mi történne, ha sok gépi szelvénnyel játszunk és van közöttük két azonos nyertes szelvény? Gondot jelent ez? Meg kell oldani, hogy ez ne forduljon elő? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? Ez is ki fog derülni.

Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak szakmai előadással, interaktív kódoló-tesztelő foglalkozással, gamifikációs elemekkel. Biztosan jól fogjuk érezni magunkat. Bízom abban, hogy jó hangulatú, valódi szakmai párbeszéd alakul majd ki a jelenlévők és köztünk a rendezvényünkön. Várjuk a jelentkezőket, hogy Java programozáshoz kötődően együtt töltsünk egy izgalmas szombat délelőttöt. A részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött.

Digitális Témahét 2018

A Digitális Témahét 2015-ben indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes. A 2016/2017-es tanévben több mint ezer intézmény csatlakozott a programhoz, 7600 tanár és 129000 diák közel 3500 digitális projektet valósított meg. Miről szól egy digitális pedagógiai projekt? Projektpedagógiáról, csapatmunkáról, tantárgyak integrációjáról, kreatív alkotómunkáról, az önálló gondolkodás fejlesztéséről, IT eszközök helyes használatáról, digitális készségek fejlesztéséről, a lehetőségek kitágításáról.

A 2017/2018-as tanévben a rendezvény április 9-13. között valósult meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a tanítás eszközkészletének és módszereinek megújítása;
  • a pedagógiai innováció, a digitális pedagógia ösztönzése;
  • az informatikai pályaorientáció.

Az it-tanfolyam.hu 2018-ban csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Meghirdettünk öt programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2018. április 13-án 18:00-21:00 óráig került sor. A részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött volt.

Rendezvényünk plakátja

Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak szakmai előadással, interaktív pályaorientációs beszélgetéssel. Jól éreztük magunkat. A program szoros menetrendben zajlott. A szünetekben élénk szakmai párbeszéd alakult ki. Köszönjük a részvevő érdeklődőinknek, hogy eljöttek és aktívan közreműködtek. Jövőre is szívesen csatlakozunk a Digitális Témahét rendezvénysorozathoz.