Programozd a jövőd! – IT a jövőd

A GINOP-3.1.1-VEKOP-15-2016-00001 „Programozd a jövőd!” projekt célja volt, hogy a nemzetgazdasági szempontból egyre jelentősebb informatikai ágazatban minél több diplomás fiatal kezdje meg pályafutását.

Kiemelt feladata volt a munkaerő-kínálat fejlesztése, a felsőoktatási informatikai kompetenciafejlesztés és a képzés támogatása, valamint, hogy a képzési rendszer a gazdasági szereplők igényeinek megfelelő piacképest tudást nyújtson.

Arra került a fókusz, hogy az egyetemi hallgatók megismerhessék az információs-kommunikációs technológiai (IKT) vállalkozások által alkalmazott technológiákat.

A Programozd a jövőd! projekt pillérei

  • I. pillér – Az informatikai oktatás megújítását támogató tudásbázis kialakítása
    Olyan kutatás, felmérés és adatgyűjtés valósult meg, amely lehetővé tette az informatikai munkaerő-piaci igények feltérképezését és a beavatkozások tervezését nemzetközi és hazai jó gyakorlatok feltárásán keresztül.
  • II. pillér – A képző intézmények és a környezetükben működő IKT vállalkozások közötti együttműködések fejlesztése
    Vállalati együttműködések valósultak meg felsőoktatási intézmények bevonásával, amelyek növelték a képzések munkaerő-piaci relevanciáját.
  • III. pillér – Az informatikai szakmák társadalmi-gazdasági elismertségének és népszerűségének növelése
    A középiskolásokat célzó motivációs akciók valósultak meg, amelyek az informatikai szakmák bemutatásán keresztül elősegítették a pályaorientációt a pályaválasztást.
  • IV. pillér – Kommunikációs tevékenységek megvalósítása
    Megvalósultak a projekt tevékenységeit támogató kommunikációs kampányok, amelyek fő célja volt a társadalmi szemléletformálás, a digitalizáció népszerűsítése.
  • V. pillér – IT pályára terelést segítő digitális élményközpontok létrehozása
    Olyan digitális élmény központok kerültek kialakításra, amelyek a diákok, családok számára az IT szakma élményszerű bemutatását szolgálta.

A projekt megvalósulása

A projekt a foglalkoztatás és a gazdaság bővítését kívánta elősegíteni a munkaerő-piaci szempontból releváns informatikai végzettséggel rendelkezők számának növelésével és szaktudásuk minőségének fejlesztésével. Közvetlen célja volt a gazdasági szereplők által meghatározott munkaerő-piaci illeszkedési problémák okait feltáró és kezelő javaslatok kidolgozása és pilot programok lebonyolítása együttműködésben a gazdasági és munkaerő-piaci szereplőkkel, a vállalkozások és a képző intézmények közötti együttműködések fejlesztése, valamint az informatikai szakmák vonzerejének, társadalmi-gazdasági elismertségének növelése.

A KIFÜ, az ITM és az IVSZ voltak a projekt megvalósítói. Célcsoportjaiba az IKT vállalkozások, a felsőoktatási és közoktatási intézmények, az oktatásban érintett szervezetek, illetve az oktatási intézmények tanulói és szüleik tartoztak. 2016 szeptemberben indult és 2023 februárban zárult le a projekt, amely során 21 egyetemmel alakult ki együttműködés, valamint számos kisebb vállalkozással és nagyobb vállalattal is.

Adódott lehetőség Microsoft, Oracle, ULX, SAP tananyagokhoz való hozzáférésre és vizsga voucherekre többféle, elismert MTA és MCP szinten, valamint releváns szakmai gyakorlat megszerzésére is. Az IKT vállalkozások, vagy IKT vállalkozásban dolgozó szakemberek jelezhették részvételi szándékukat vendégoktatásokat szervező cégek felé.

A felsőoktatási intézményeknek lehetőségük volt kiválasztani a vendégoktatás tartására jelentkező személyek/cégek közül a számukra érdekes témában előadó leendő vendégoktatókat.

Az it-tanfolyam.hu részvétele

Az it-tanfolyam.hu oktatói bekapcsolódtak a Programozd a jövőd! projektbe. Ennek keretében:

  • 2 felsőoktatási intézményben vettünk részt a projekt pilot fázisában (2016-2017),
  • 12 vendégelőadást tartottunk 5 felsőoktatási intézményben Java programozás, Ipar 4.0 digitalizáció és mesterséges intelligencia, Funkcionális programozás, Tervezési minták címmel és témakörökben (2017-2022),
  • 47 pályaorientációs előadást tartottunk 34 középiskolában az IT a jövőd! – A Tiéd a pálya! előadás sorozathoz kötődően országszerte (2018-2023),
  • tanfolyamaink hallgatói számára évente offline vagy online rendezvényt szerveztünk, amelyeken sok-sok ismeretterjesztő előadást és laborgyakorlatot tartottunk (2018-2022),
  • tanfolyamaink hallgatóival és gyermekeikkel 6 alkalommal látogattunk meg digitális élményközpontokat (2018-2020),
  • karrierváltó hallgatóink gyermekei 4 alkalommal részt vettek az élményközpontok nyári táborain, ahol mi is tartottunk előadásokat (2019, 2021-2022),
  • mindent precízen dokumentáltunk a projekt követelményeinek megfelelően, valamint
  • oktatóink 14 szakmai vizsgát szereztek (2017, 2019-2021).

Köszönöm oktató kollégáimnak a folyamatos lelkesedést, az állandó tenni akarást és a rendezvényeinken való aktív közreműködést! A koordinációban nyújtott segítséget szerteágazó szakmai kapcsolatainknak köszönhetjük és köszönjük.

Programozási Hét 2017 – CodeWeek.eu

Programozási hét CodeWeek.eu

Programozási hét CodeWeek.euAz Európai Programozási Hét idén 2017. október 7-22-ig került megrendezésre, ötödik alkalommal. Ez egy önkéntesek által működtetett, alulról szerveződő kezdeményezés. Az önkéntesek saját országukban a Programozási Hét nagyköveteként népszerűsítik a programozást. Ehhez nyílt és ingyenes eseményeket hirdetnek meg a CodeWeek.eu weboldalon.

A Programozási Hét célja

  • a programozással való alkotás megünneplése,
  • az emberek felvértezése képességekkel,
  • az emberek összekapcsolása,
  • még több ember érdeklődésének felkeltése a tudomány, a technológia, a mérnöki ismeretek és a matematika iránt.

Miért jó ez az érdeklődőknek/résztvevőknek?

  • A programozás szórakoztató!
  • Programozni kreatív tevékenység! Az emberiség a kezdetektől fogva alkot: agyagból, kőből, téglából, papírból vagy fából. Manapság programozással is alkotunk.
  • A programozás felvértez! Sokkal többre is képesek vagyunk annál, hogy csak fogyasszuk a digitális tartalmat; programozással sokféle dolgot alkothatunk, és azokat milliók számára elérhetővé tehetjük. Létrehozhatunk weboldalakat, játékokat, irányíthatunk egy számítógépet vagy egy robotot.
  • Értsük meg a világot! Manapság egyre több minden össze van kapcsolva. Ha némi rálátásunk van arra, hogy mi történik a színfalak mögött, akkor a világot is jobban megérthetjük.
  • A programozás megtanítja nekünk a számítógépes gondolkodást, fejleszti a problémamegoldást, kreativitást, kritikus érvelést, analitikus gondolkodást, valamint csapatmunkára késztet.
  • Manapság a munkahelyek 90%-a digitális készségeket, köztük programozási ismereteket követel a munkavállalóktól.

Én 2015-től veszek részt az esemény szervezésében, programozást népszerűsítő előadások, laborgyakorlatok meghirdetésével és megtartásával.

Meghirdetett eseményünk

2017-ben egy eseményt hirdettem meg Programozási Hét 2017 rendezvényen.
Helyszín: 1056 Budapest, Váci utca 47., 3. emelet 309-es terem, megközelítés
Dátum és időpont: 2017. október 7. 15:00-18:00-ig
Az esemény ingyenes volt, de a részvétel előzetes regisztrációhoz kötött.

Az 50 perces Programozzunk hatékonyan! című előadásom háromszor hangzott el egymás után. A rendezvény jó hangulatban telt, 47-en vettek részt. Sok-sok kérdés is elhangzott, amelyek főként a különböző asztali, webes, mobilos platformokon fejlesztett alkalmazások tervezésének és tesztelésének különböző megközelítéseihez kapcsolódtak. Persze a klasszikus hatékonysági dimenziók közötti egyensúlyozás is előkerült. Igazán tartalmasan telt el ez a három óra. Köszönöm mindenkinek, aki részt vett rendezvényünkön.

Az előadásom prezentációját tanfolyamaink hallgatói számára – a témához kapcsolódó témakörökhöz, ILIAS-ra feltöltve – tesszük elérhetővé.

Kutatók éjszakája 2017

Kutatók éjszakája logó

Kutatók éjszakája logóA Kutatók éjszakája nemzetközi rendezvénysorozat 2005-ben indult. Magyarország 2006-ban csatlakozott. Azóta évről-évre egyre több intézmény nyitja meg hazánkban kapuit, szervez érdekes programokat, sok-sok településen, több száz helyszínen, több ezer eseményt meghirdetve sok tízezer érdeklődő/résztvevő látogatónak biztosít tartalmas estét.

Bár a kezdeményezés elsősorban a kutatói pálya népszerűsítését szolgálja, ezért leginkább a tizen- és huszonévesekre számít, az események vonzók és elég érdekesek ahhoz, hogy a kisgyerekektől a legidősebbekig mindenki megtalálja a számára izgalmas programokat. Korábban nagyobb felsőoktatási intézmények és kutatóintézetek szerepeltek döntően, de az utóbbi néhány évben egyre több kisebb intézmény, tehetséggondozással foglalkozó középiskola, cég, egyesület is csatlakozott a rendezvényhez. A Kutatók éjszakája rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes.

2017-ben Markovics Győző – a Grow Csoport üzletágvezetője – képviselte az IT Karrier Programot. 30 perces előadást tartott Milyen skillekre lesz szükség a jövő munkahelyein? címmel. Az eseményre a SZÁMALK Székházban került sor szeptember 29-én 18:45-19:15-ig. Íme néhány fénykép az eseményről:

Győző ezt a bemutatkozó szöveget írta saját magáról a meghirdetett programhoz: az elmúlt néhány évben nagyon sok tartalmat fogyasztott el a blogoktól kezdve, a videókon át, egészen az interjúkig, könyvekig a jövőnk lehetséges alakulásával kapcsolatosan. Az egy év, amióta a Grow csapatában van pedig segített megfogalmazni azt az eszközkészletet, amit érdemes elsajátítanunk a VUCA világában.

Az előadás összefoglalója: miben más a taxisok lázadása az Uber ellen, mint anno a gyári munkások géprombolási kísérlete? Hogyan kapcsolódik az evolúciós fejlődés a társadalmi és gazdasági fejlődéshez? Miért más a jelenlegi fejlődési ütem, mint az 50 évvel ezelőtti? Hogyan lehet munkavállalóként alkalmazkodni a digitális diszrupció világához? Milyen skillekre lesz szükség ahhoz, hogy 10 év múlva is munkát találhassunk? Nézzük meg, milyen változások várnak ránk 5-10-15 éven belül, ezek milyen hatással lesznek az életünkre, és hogyan tudunk a boldogságunk megőrzése mellett adaptálódni hozzájuk?

Győző további részletezi a témához kötődő gondolatait az IT karrier interjúsorozatunkban: Interjú Markovics Győzővel.

HWSW – Merre tart a Java? Nyár végi Java fejlesztői meetup

HWSW logó

HWSW logó2017. augusztus 29-én délután a HWSW szervezésében a Merre tart a Java? Nyár végi Java fejlesztői meetup-on vettem részt az AnKERT-ben. Az előadások a szeptember 21-re időzített Java SE 9 várható újdonságai köré épültek.

Simon Géza (DPC Consulting) A Java 9 újdonságaiból szemezgetett. Egy kérdéssel indított: eltöri-e a Jigsaw a meglévő rendszereinket? (Spoiler: lehet.) A Jigsaw projekt a Java 9-től végre elérhető. Kitért a modulok definiálására. Mutatott példát adatbázis drivertől való függőség kezelésére szerviz definícióval. Kitért az rt.jar átalakításának koncepciójára – egyben a JDK és a JRE összefésülésére –, valamint az egységbezárás finomhangolására.

Gergely Pál Dávid (Doctusoft) Java alkalmazások a felhőben előadását a kontroll vs. munka egyensúlya, arányaival kezdte a privát felhő, IaaS, PaaS, FaaS, SaaS konfigurációs alkotóelemeinek (Functions, Data, Application, Runtime, Backend Code, OS, Virtualization, Server Machine, Storage, Networking) felelősségi körét áttekintve. Rendszerek kialakításának folyamatával folytatta, tág testre szabási lehetőségeket ismertetve. Mindent eldöntő kérdésnek szánta: de hát akkor miért nem FaaS még minden? Kaptunk rá hivatalos és gyakorlatias válaszokat is. A legacy rendszerek frissítéséhez kötődően megosztotta legfontosabb tapasztalatát: a technológiai előnyhöz célszerű üzleti előnyt is párosítani.

Faragó János (designhumanist) A Java jövője… nem is a Java? című előadása alatt nagyon kellett ügyféllel egyeztetnem telefonon, így ezt kihagytam. A kulcsszó a Kotlin volt. A prezentációkat a szervezők publikálták, így megtekinthető.

Pákozdi György (Green Fox Academy) JShell: a Java 9 REPL csodája című előadásában demózta a read-eval-print-loop technikát. A megközelítés inkább hibakezeléshez kötődött, de ez a „parancssor” végre beépült az ökoszisztémába, így rendelkezésre áll az azonnali végrehajtás és kiértékelés (eredmény visszaadás) a futtatókörnyezetben. Rövid áttekintést kaptunk arról is, hogyan működik, mit jelent a REPL más programozási nyelvekben.

Balogh Zsolt (Liferay) Patchelés Enterprise Java környezetben címmel összefoglalta az inkrementális javítási folyamatot és áttekintést adott arról, hogy egy elosztott rendszerben mindez miket érinthet, például alkalmazás-szerver, adatbázis, operációs rendszer, böngésző (asztali és mobil), DK, felhőszolgáltatás. Persze mindegyikből többféle is választható. Felsorolta egy patching toollal szemben megfogalmazható általános és egyben minimum követelményeket/elvárásokat. Megosztott néhány gyakorlati tapasztalatot is, főként az egyszerűsítést és az automatizálást érintve. Néhány tipikus rejtett problémát is megismerhettünk.

Fodor Bertalan (EPAM) Reaktív microservice-ek – a jövő Javával című előadásában hangsúlyozta, hogy az üzleti igények változásában beállt jelenlegi trend nem az, hogy a nagyobb hal megeszi a kisebbet, hanem az, hogy a gyorsabb hal eszi meg a lassabbat. Az architektúra fejlődése során a nyújtott/biztosított szolgáltatások egyre komplexebbek, állandóan növekszik a felhasználók száma, amihez természetesen folyamatosan növekvő erőforrásigény társul. Az alapvető elvárások kulcsszava a reaktivitás, 4 szempontban gondolkodva: reszponzív, reziliens, elasztikus, üzenetalapú.

Digitális Témahét 2017

A Digitális Témahét 2016-ban indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes.

A 2016/2017-es tanévben a rendezvény április 3-7. között valósult meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a tanítás eszközkészletének és módszereinek megújítása;
  • a pedagógiai innováció, a digitális pedagógia ösztönzése;
  • az informatikai pályaorientáció.

Meghirdetett eseményünk

2017-ben egy eseményt hirdettem meg Digitális Témahét 2017 rendezvényen.
Helyszín: 1056 Budapest, Váci utca 47., 3. emelet 309-es terem, megközelítés
Dátum és időpont: 2017. április 7. 18:00-21:00-ig
Az esemény ingyenes volt, de a részvétel előzetes regisztrációhoz kötött.

A három órás laborgyakorlat a Brit érmék projektfeladat (forrás: Project Euler #31 Coin sums) megtervezését, négyféle megoldását és tesztelését foglalta magába.

Bevezetés:

  • Az Egyesült Királyságban 8-féle érme van forgalomban.
  • Ezek a következők (pound (£) és pence (p)): 1p, 2p, 5p, 10p, 20p, 50p, £1 (100p), és £2 (200p).
  • £2-ot például így lehet kifizetni: 1×£1 + 1×50p + 2×20p + 1×5p + 1×2p + 3×1p.
  • Hányféleképpen lehet kifizetni £2-ot úgy, hogy bármilyen érméből bármennyit felhasználhatunk?
  • A válasz: 73682.

A választ tartalmazó fájl letölthető: it-tanfolyam.hu-brit-ermek-megoldas-eredmeny.zip (377 kB, kicsomagolva 4,2 MB).

Feladatok Java nyelven: készíteni kell négy Java programot, amelyik listázza a lehetséges eseteket a konzolra a példa szerinti formátumban!

  • Az első iteratív megoldás brute force megoldást tartalmazzon! Ez 1473155834 lépésben fog véget érni.
  • A második iteratív megoldás próbálja csökkenteni a lépésszámot! A cél 3000000 alá eljutni, például: 2886726.
  • A harmadik megoldás rekurzív legyen!
  • A negyedik megoldás objektumorientált legyen!

A fokozatosság elvét betartva, sok-sok előismeretre volt szükség a feladatok megoldásához. A két legizgalmasabb rész a hatékonyság szempontjaihoz és a rekurzív megközelítéshez kötődött. Sok-sok kérdés hangzott el. Az i-edik megoldás direkt előállítása (a teljes sorozatból való kiválasztás nélkül) is felmerült. Köszönöm mindenkinek, aki részt vett rendezvényünkön.

A laborgyakorlaton készült forráskódokat tanfolyamaink hallgatói számára – a témához kapcsolódó témakörökhöz, ILIAS-ra feltöltve – tesszük elérhetővé.