Dr. Sheldon Cooper szólánc játéka

Sheldon, Agymenők

Sheldon szólánc kiemelt képDr. Sheldon Cooper karakterét nem kell bemutatni. Az Agymenők (The Big Bang Theory) című sorozat 2. évad 5. epizódjának címe A vitatkozás nagymestere (The Euclid Alternative). Nagyon találó az epizód címe magyarul. Miközben Penny reggel Sheldont munkába viszi, Sheldon az autóban kémiai elemek nevéből álló szólánc játékával különösen Penny agyára megy (pedig a játékot Penny nyeri ?):

A játék során Sheldon az alábbi kémiai elemeket mondja:

  • magyar nyelven: Hélium ↦ Mangán ↦ Neptúnium ↦ Magnézium ↦ Molibdén ↦ Nitrogén ↦ Nobélium ↦ Mendelévium
  • angol nyelven: Helium ↦ Mercury ↦ Ytterbium ↦ Molybdenum ↦ Magnesium ↦ Manganese ↦ Europium ↦ Mendelevium

Támogassuk meg ezt a játékot! Készítsünk olyan programot Java nyelven, ami segít(ene) felkészülni Sheldon szólánc játékára!

A szükséges lépések áttekintése

  • Gyűjtsük össze a kémiai elemek nevét magyar nyelven a Wikipédia – Kémiai elemek listája szócikkéből és rendezzük ábécé sorrendbe!
  • Építsük be az elemlistát a program adatmodelljébe!
  • Indítsuk el a lépésszámláló nulláról! Ha a lépésszámláló páros, akkor az ’A’ játékos, egyébként a ’B’ játékos lép.
  • Készítsük elő a játékmenet tárolására alkalmas adatszerkezetet, szöveget, listát!
  • Kezdetben kínáljuk fel a teljes elemlistát úgy, hogy mindig egy és csak egy legyen belőle kiválasztható!
  • A kiválasztást követően tároljuk el a játékmenetben az elemet, töröljük ezt az elemlistából, majd kínáljuk fel azoknak az elemeknek a listáját, amelyek kezdőbetűje megegyezik az előzőleg kiválasztott elem utolsó betűjével és növeljük meg a lépésszámlálót!
  • Amíg a felkínálható elemek listája nem üres, addig az előző lépést ismételjük meg!
  • A játék végén az nyert, aki a játékmenet utolsó elemét választotta ki. Írjuk ki a nevét és a lépésszámot!

A grafikus felületű megvalósítás képernyőképe rövid játékmenettel

Ötletek a megvalósításra és a továbbfejlesztésre

  • A program Java nyelven konzolos menükezeléssel, asztali alkalmazásként swing-esen többféle GUI komponens használatával és eseménykezeléssel, böngészőben futó JSP webalkalmazásként többféle űrlapmezővel, illetve HTML+CSS+JavaScript alapon is implementálható.
  • A kémiai elemek listája lecserélhető az angol nevekre. Ekkor figyeljünk arra, hogy a kis- és nagybetűket ne különböztessük meg az utolsó-első betű párosítása során.
  • Lehet a játék bármikor megszakítható, illetve a vége után újrakezdhető.
  • A program mérhetné a játék során az eltelt időt.
  • A program lehetne peer-to-peer vagy szerver-kliens elosztott és megvalósíthatna hálózatos kommunikációt.
  • A program mobil alkalmazásként is implementálható.

A bejegyzéshez tartozó teljes forráskódot – többféle változatban is – ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.

Többféleképpen is hozzájuthatunk az adatokhoz attól függően, hogy milyen előismeretekkel rendelkezünk a különböző tanfolyamainkon:

  • A Java SE szoftverfejlesztő tanfolyamon dolgozhatunk szövegtömbbel, generikus kollekcióval (listával/halmazzal), konzolos és swing-es változatot is készíthetünk. Ehhez a feladathoz objektumorientált alapok mindenképpen szükségesek. Kézzel előállított szövegfájlból olvasva (mentve a Wikipédia oldaláról a táblázatot) hozzájuthatunk a kémiai elemek nevéhez, amihez kivételkezelés is szükséges.
  • A Java EE szoftverfejlesztő tanfolyamon megvalósítható, hogy a program kivételkezeléssel hálózati kapcsolatot épít, majd közvetlenül olvassa és/vagy menti a Wikipédia HTML tartalmából a kémiai elemek nevét szövegfájlba vagy generikus kollekcióba, amivel a feladat visszavezethető az SE szemléletű megközelítésre. Böngészőben futó JSP és/vagy Servlet technológiára építő webalkalmazásként is megvalósítható a feladat.

Kutatók éjszakája 2018

Kutatók éjszakája logó

Kutatók éjszakája logóA Kutatók éjszakája nemzetközi rendezvénysorozat 2005-ben indult. Magyarország 2006-ban csatlakozott. Azóta évről-évre egyre több intézmény nyitja meg hazánkban kapuit, szervez érdekes programokat, sok-sok településen, több száz helyszínen, több ezer eseményt meghirdetve sok tízezer érdeklődő/résztvevő látogatónak biztosít tartalmas estét.

Bár a kezdeményezés elsősorban a kutatói pálya népszerűsítését szolgálja, ezért leginkább a tizen- és huszonévesekre számít, az események vonzók és elég érdekesek ahhoz, hogy a kisgyerekektől a legidősebbekig mindenki megtalálja a számára izgalmas programokat. Korábban nagyobb felsőoktatási intézmények és kutatóintézetek szerepeltek döntően, de az utóbbi néhány évben egyre több kisebb intézmény, tehetséggondozással foglalkozó középiskola, cég, egyesület is csatlakozott a rendezvényhez. A Kutatók éjszakája rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes.

Rendezvényünk plakátja

Kutatók éjszakája 2018 plakát

Az it-tanfolyam.hu sem maradt ki a sorból. Két oktatónk és két tanfolyamunkon résztvevő hallgatónk képviselt bennünket és meghirdettünk hat programot a kutatokejszakaja.hu weblapon. Az eseményekre regisztrálni kellett a weblapon, ami talán szervezőként ránk keresve bizonyult legegyszerűbbnek. A regisztrációs időszak szeptember 12-27-ig tartott és a programjainkra szeptember 28-án 17-21 óráig került sor.

it-tanfolyam.hu_Kutatok_ejszakaja_2018_Fejos_Ibolya_programja

A programjaink népszerűek voltak, 40 érdeklődő látogatót fogadtunk X generációtól szinte Alfákig. A többség több programon is részt vett, néhányan kifejezetten egy-egy adott program iránt érdeklődtek. Sok-sok kérdés is elhangzott és kellemes hangulatú szakmai párbeszéd alakult ki, aminek igazán örülök.

it-tanfolyam.hu_Kutatok_ejszakaja_2018_Sztefanov_Adam_programja

Szeretném megköszönni az előadók színvonalas munkáját, igényes felkészülését. Az előadások prezentációit tanfolyamaink hallgatói számára – a témához kapcsolódó témakörökhöz, ILIAS-ra feltöltve – tesszük elérhetővé.

17:10-17:40 – Kaczur Sándor: Modellezzünk objektumorientáltan, közelítsünk többféle nézőpontból!
Az eseményen egy konkrét programozási feladat specifikációjából kiindulva tervezünk. Az objektumorientált szoftverfejlesztés eszközeit használjuk. Ötféle tervet készítünk el és hasonlítunk össze. Mindegyik terv Java nyelvű megvalósítását is ismertetjük. Adatfeldolgozást végzünk, fájlból olvasunk, saját adatszerkezetet építünk és azt feldolgozva adunk választ a specifikáció által megfogalmazott kérdésekre. Szembesülünk azzal, hogy a különböző terveknek mekkora hatása van az elkészült forráskódra, annak mennyiségére, áttekinthetőségére, karbantarthatóságára. Megpróbálunk következtetéseket is levonni, hogyan érdemes modellezni, tervezni, amikor hozzáfogunk egy-egy programozási feladat megoldásához.

17:50-18:20 – Friedel Attila: Egyszerű fizettető automata program fejlődése a programozó ismereteinek bővülése tükrében
Az előadás egy egyszerűen működő fizettető automata program három változatát mutatja be, ahogyan a programozó egyre több ismeretet szerez a Java nyelvről, és egyre gazdagabban tudja elkészíteni ugyanazt a feladatot. Először emlékezet nélkül, primitív típusú változókkal készül el az alapfunkciókkal rendelkező változat. A második verzió már tömböt is tartalmaz, emiatt új funkciók jelenhetnek meg. A harmadik, véglegesnek tekinthető változat nem hoz új funkciót, de a forráskód már objektumorientált szemlélettel készül el. A fokozatosság elvét szem előtt tartva követhetjük végig a gondolatmenet fejlődését, építve új eszközökre/lehetőségekre/funkciókra.

18:30-18:50 – Fejős Ibolya: Karrierváltás után: az első hónapok junior szoftverfejlesztőként egy kisvállalatnál
Mennyire könnyű ma szoftverfejlesztőként elhelyezkedni szakirányú felsőfokú végzettség nélkül? Milyen kihívásokkal találkozhatunk a felvételi folyamat során? Milyen elvárásokat támasztanak a munkaadók egy junior szakemberrel szemben? Hogyan telnek a beilleszkedés után a hétköznapok junior fejlesztőként egy 20 fő alatti létszámmal működő informatikai profilú kisvállalkozásnál?
Az előadó karrierváltó junior szakemberként személyes tapasztalatairól számol be.

19:00-19:30 – Kaczur Sándor: Írjunk SQL lekérdezéseket és dolgozzuk fel webes Java kliensprogrammal az eredménytáblát!
A lekérdezések az Oracle HR sémát használják. Előfordulnak közöttük egyszerűbbek, klasszikus 1:N kapcsolatra építők, bölcsész mondatosak, hierarchikusak/rekurzívak. Különböző eredménytáblákat adnak vissza a kliensprogramnak. A kliensprogram többrétegű MVC tervezési mintával készül, böngészőben fut, alkalmazásszerveren, JSP technológiával.
Az előadás bemutatja a tervezési szempontokat, az SQL lekérdező utasításokat, az eredménytáblák feldolgozási módszereit, valamint a megjelenítés lehetőségeit.

19:40-20:10 – Sztefanov Ádám: Biztonságos weboldal készítése Java EE technológiával
Az előadás betekintést nyújt egy felhasználó számára, hogy miként válik egy weblap biztonságossá. Egy Java technológiát használó weboldal projekten keresztül láthatjuk azt, hogy miként működik a két lépcsős azonosítás.

  • Hálózati adatforgalom bemutatása, fogalmak tisztázása
  • Egy webalkalmazás sebezhető pontjai
  • Védekezési módszerek
  • Biztonságos bejelentkezés folyamatának bemutatása példa alkalmazáson keresztül
  • Tippek internetes fiókjaink biztonságosabbá tételéhez

20:20-20:50 – Kaczur Sándor: Gondolkodjunk logikusan!
Az előadás során áttekintjük az intelligencia, a kreatív problémamegoldó és logikus gondolkodás összefüggéseit és izgalmas feladatokból válogatva közösen megoldunk néhány fejtörő feladatot.

Hello World! másképpen

Hello World! - Piet programozási nyelven

Hello World! - Piet programozási nyelvenA programozási nyelvek tanulásának első lépése a „Hello World!” szintaktikájának megismerése, és egyben teszt arra is, hogy megfelelő-e a fejlesztői környezet telepítése, konfigurálása. Megjelenik-e a „Hello World!” a konzolon, felbukkanó ablakban, önálló ablakban, weblapon, üzenetben? Mit kell ezért tenni? Néhány Java példát nézünk erre.

1. Konzolos megoldás

Ez a kiinduló állapot. Futtatva a programot, a konzolon jelenik meg a szöveg.

2. Swing 1. megoldás

Itt felbukkanó párbeszédablakban jelenik meg a szöveg. A JOptionPane ablaka itt önálló, így nincs olyan szülője/tulajdonosa ( null), ahonnan elveheti a fókuszt.

3. Swing 2. megoldás

Itt egy testre szabott JFrame utód készül, alapvető beállításokkal. Az ablak címsorában jelenik meg a szöveg. Az ablak saját magát példányosítja és főablakként viselkedik, vagyis gondoskodik saját maga láthatóságáról, fókusz- és eseménykezeléséről (utóbbi 2 most nincs).

4. JavaFX megoldás

Itt egy testre szabott  Application utód készül, minimál beállításokkal. Az ablak címsorában jelenik meg a szöveg. Az ablak saját magát példányosítja és főablakként viselkedik.

5. Applet megoldás

Böngészőben fut a testre szabott JApplet utód. A weblapon elfoglalt téglalap alakú területen vízszintesen balra és függőlegesen középen jelenik meg a címke komponensben a szöveg.

6. JSP 1. megoldás

Ez egy JSP weboldal automatikusan generált forráskódja. Böngészőben jelenik meg a szöveg.

7. JSP 2. megoldás

Ez egy JSP weboldal egyszerű direktívával a h1 címsorban.

8. Servlet megoldás

Itt egy szervlet által generált weboldal, amely fixen tartalmazza a szöveget.

9. Atipikus 1. megoldás

„Adatbázisból is lekérdezhető” a szöveg.

10. Atipikus 2. megoldás

Ebben az esetben a Java nyelv által biztosított véletlenszám generáló osztályra támaszkodva állítjuk elő a szöveget. Mivel a random objektum által előállított számok csupán a véletlenség látszatát keltik, de valójában egy algoritmus szerint készülnek, ezért előre teljes pontossággal megjósolható a kimenet. Csupán meg kell találni azt a kezdőértéket, ami után „véletlenül” pont a h, e, l, l, o betűk fognak következni. Megismételve a folyamatot egy másik kezdőértékkel, megkapjuk a w, o, r, l, d  betűket is.

A bejegyzéshez tartozó teljes forráskódot – több projektben – ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.

A példák a Java SE szoftverfejlesztő tanfolyam, a Java EE szoftverfejlesztő tanfolyam és a Java adatbázis-kezelő tanfolyam több alkalmához is kötődnek (kivéve 4. és 5.).

Hivatkozások a témakörben, amelyek más programozási nyelvek példáit is tartalmazzák: