Kutatók éjszakája 2018

Kutatók éjszakája logó

Kutatók éjszakája logóA Kutatók éjszakája nemzetközi rendezvénysorozat 2005-ben indult. Magyarország 2006-ban csatlakozott. Azóta évről-évre egyre több intézmény nyitja meg hazánkban kapuit, szervez érdekes programokat, sok-sok településen, több száz helyszínen, több ezer eseményt meghirdetve sok tízezer érdeklődő/résztvevő látogatónak biztosít tartalmas estét.

Bár a kezdeményezés elsősorban a kutatói pálya népszerűsítését szolgálja, ezért leginkább a tizen- és huszonévesekre számít, az események vonzók és elég érdekesek ahhoz, hogy a kisgyerekektől a legidősebbekig mindenki megtalálja a számára izgalmas programokat. Korábban nagyobb felsőoktatási intézmények és kutatóintézetek szerepeltek döntően, de az utóbbi néhány évben egyre több kisebb intézmény, tehetséggondozással foglalkozó középiskola, cég, egyesület is csatlakozott a rendezvényhez. A Kutatók éjszakája rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes.

Rendezvényünk plakátja

Kutatók éjszakája 2018 plakát

Az it-tanfolyam.hu sem maradt ki a sorból. Két oktatónk és két tanfolyamunkon résztvevő hallgatónk képviselt bennünket és meghirdettünk hat programot a kutatokejszakaja.hu weblapon. Az eseményekre regisztrálni kellett a weblapon, ami talán szervezőként ránk keresve bizonyult legegyszerűbbnek. A regisztrációs időszak szeptember 12-27-ig tartott és a programjainkra szeptember 28-án 17-21 óráig került sor.

it-tanfolyam.hu_Kutatok_ejszakaja_2018_Fejos_Ibolya_programja

A programjaink népszerűek voltak, 40 érdeklődő látogatót fogadtunk X generációtól szinte Alfákig. A többség több programon is részt vett, néhányan kifejezetten egy-egy adott program iránt érdeklődtek. Sok-sok kérdés is elhangzott és kellemes hangulatú szakmai párbeszéd alakult ki, aminek igazán örülök.

it-tanfolyam.hu_Kutatok_ejszakaja_2018_Sztefanov_Adam_programja

Szeretném megköszönni az előadók színvonalas munkáját, igényes felkészülését. Az előadások prezentációit tanfolyamaink hallgatói számára – a témához kapcsolódó témakörökhöz, ILIAS-ra feltöltve – tesszük elérhetővé.

17:10-17:40 – Kaczur Sándor: Modellezzünk objektumorientáltan, közelítsünk többféle nézőpontból!
Az eseményen egy konkrét programozási feladat specifikációjából kiindulva tervezünk. Az objektumorientált szoftverfejlesztés eszközeit használjuk. Ötféle tervet készítünk el és hasonlítunk össze. Mindegyik terv Java nyelvű megvalósítását is ismertetjük. Adatfeldolgozást végzünk, fájlból olvasunk, saját adatszerkezetet építünk és azt feldolgozva adunk választ a specifikáció által megfogalmazott kérdésekre. Szembesülünk azzal, hogy a különböző terveknek mekkora hatása van az elkészült forráskódra, annak mennyiségére, áttekinthetőségére, karbantarthatóságára. Megpróbálunk következtetéseket is levonni, hogyan érdemes modellezni, tervezni, amikor hozzáfogunk egy-egy programozási feladat megoldásához.

17:50-18:20 – Friedel Attila: Egyszerű fizettető automata program fejlődése a programozó ismereteinek bővülése tükrében
Az előadás egy egyszerűen működő fizettető automata program három változatát mutatja be, ahogyan a programozó egyre több ismeretet szerez a Java nyelvről, és egyre gazdagabban tudja elkészíteni ugyanazt a feladatot. Először emlékezet nélkül, primitív típusú változókkal készül el az alapfunkciókkal rendelkező változat. A második verzió már tömböt is tartalmaz, emiatt új funkciók jelenhetnek meg. A harmadik, véglegesnek tekinthető változat nem hoz új funkciót, de a forráskód már objektumorientált szemlélettel készül el. A fokozatosság elvét szem előtt tartva követhetjük végig a gondolatmenet fejlődését, építve új eszközökre/lehetőségekre/funkciókra.

18:30-18:50 – Fejős Ibolya: Karrierváltás után: az első hónapok junior szoftverfejlesztőként egy kisvállalatnál
Mennyire könnyű ma szoftverfejlesztőként elhelyezkedni szakirányú felsőfokú végzettség nélkül? Milyen kihívásokkal találkozhatunk a felvételi folyamat során? Milyen elvárásokat támasztanak a munkaadók egy junior szakemberrel szemben? Hogyan telnek a beilleszkedés után a hétköznapok junior fejlesztőként egy 20 fő alatti létszámmal működő informatikai profilú kisvállalkozásnál?
Az előadó karrierváltó junior szakemberként személyes tapasztalatairól számol be.

19:00-19:30 – Kaczur Sándor: Írjunk SQL lekérdezéseket és dolgozzuk fel webes Java kliensprogrammal az eredménytáblát!
A lekérdezések az Oracle HR sémát használják. Előfordulnak közöttük egyszerűbbek, klasszikus 1:N kapcsolatra építők, bölcsész mondatosak, hierarchikusak/rekurzívak. Különböző eredménytáblákat adnak vissza a kliensprogramnak. A kliensprogram többrétegű MVC tervezési mintával készül, böngészőben fut, alkalmazásszerveren, JSP technológiával.
Az előadás bemutatja a tervezési szempontokat, az SQL lekérdező utasításokat, az eredménytáblák feldolgozási módszereit, valamint a megjelenítés lehetőségeit.

19:40-20:10 – Sztefanov Ádám: Biztonságos weboldal készítése Java EE technológiával
Az előadás betekintést nyújt egy felhasználó számára, hogy miként válik egy weblap biztonságossá. Egy Java technológiát használó weboldal projekten keresztül láthatjuk azt, hogy miként működik a két lépcsős azonosítás.

  • Hálózati adatforgalom bemutatása, fogalmak tisztázása
  • Egy webalkalmazás sebezhető pontjai
  • Védekezési módszerek
  • Biztonságos bejelentkezés folyamatának bemutatása példa alkalmazáson keresztül
  • Tippek internetes fiókjaink biztonságosabbá tételéhez

20:20-20:50 – Kaczur Sándor: Gondolkodjunk logikusan!
Az előadás során áttekintjük az intelligencia, a kreatív problémamegoldó és logikus gondolkodás összefüggéseit és izgalmas feladatokból válogatva közösen megoldunk néhány fejtörő feladatot.

HWSW – Szeptemberi dupla – Android/Kotlin és full-stack JavaScript fejlesztői meetup

HWSW logó

HWSW logó2018. szeptember 11-én és 12-én délután a HWSW szervezésében a Szeptemberi dupla: Android/Kotlin és full-stack JavaScript fejlesztői meetup-okon vettem részt az AnKERT-ben.

Szeptemberi dupla - Android/Kotlin és full-stack JavaScript fejlesztői meetup

Kedd – Android/Kotlin fejlesztői meetup

Kedden az első előadó Ekler Péter volt, Android Pie újdonságai fejlesztői szemszögből című előadásával. Az általános újdonságokat követte néhány példa az energiafogyasztáshoz és testreszabáshoz kötődően: az Android rendszer:

  • úgy működjön, ahogyan a felhasználók jobban szeretnék használni – és persze ezáltal a Google még jobban megismerjen bennünket ;-),
  • alkalmazkodik a rendszer a mi életstílusunkhoz,
  • adaptívan korlátozni tudja a ritkán használt appoknál az akkumulátor-használatot (digitális jólét néven eladva),
  • adaptívan képes a fényerő beállítására (szürkeárnyalatos esti megjelenítés),
  • támogat új notification-öket (ez örökösen átalakul).

Elhangzó körkérdések voltak:

  • Mennyi ideig használunk egy-egy mobil alkalmazást?
  • Hány darab mobil alkalmazást használ a felhasználók többsége?
  • Ki találja hasznosnak a digitális jólét szolgáltatásokat?
  • Vajon mennyi változott (hány százalékot) az API 25-26-ra, 26-27-re, illetve 27-28-ra?

A válaszok érdekesnek, néha meglepőnek hatottak. Hasznos ötleteket kaptunk appok fejlesztéséhez, alkalmazkodva a felhasználói szokásokhoz.

A második előadás címe Kotlin 1.3 újdonságok volt, Balogh Tamás tartotta. Hasznos tippeket kaptunk a Kotlin konfigurációhoz, illetve függőségeinek megoldásához többféle fejlesztői eszközt érintve a gyakorló fejlesztő tapasztalataira építve. Újdonságok:

  • coroutine-ok experimental megjegyzéssel (működik, stabil, de egy későbbi új API verzióban fenntartott a jog, hogy megváltozhatnak és így törődni kell még velük),
  • előjel nélküli adattípusok példákkal (nem mintha ez lenne a legfontosabb, de néha kifejezetten hasznos lehet),
  • inline class-ok, intelligens bájtkód-beillesztésként magyarázható analógiával, mintegy kibővítve a korábbi inline function-ök lehetőségeit (nagyon tanulságos és eltalált volt a példaként bemutatott forráskód),
  • contract-ok (szerződés a fejlesztő és a fordító között).

A harmadik előadó Polacsek Attila volt és A pontonhíd az RxJava és a Data Binding között című bemutatójában körüljárta a reaktív UI-ban rendelkezésre álló adatkötés lehetőségeit, korlátjait, mindezt sok apró részletet is tartalmazó forráskód-részletekkel ismertetve.

Szeptemberi dupla - Android/Kotlin és full-stack JavaScript fejlesztői meetup

Szerda – Full stack JavaScript fejlesztői meetup

Szerdán négy előadást hallgattam meg a JavaScript nyelvhez kapcsolódóan. Az első előadó Szabolcsi-Tóth Szabolcs volt, aki a nyelv eredetét, fejlődését ismertette. A JavaScript nyelv az Európai Számítógépgyártók Szövetsége (ECMA) által felügyelt, ECMA-262 számon és ECMA Script néven gondozott szabvány (https://www.ecma-international.org/publications-and-standards/standards/ecma-262/) egyik implementációja. Elsősorban webes alkalmazások számára készült. Az ECMA évente jelentet meg új változatot a szabványból. A nyelv fejlesztése teljesen nyitott, bárki küldhet be ajánlást egy-egy új funkció beépítésére. A koordináció github-on (https://tc39.es/ecma262/) keresztül zajlik. Az ECMA-262 tagok döntésén múlik, hogy az egyes ajánlások közül mi kerül be ténylegesen a nyelvbe – szigorúan szabályozott lépések sorozatát követően.

A második előadó Czibik Péter volt, aki 4 év full stack fejlesztői tapasztalatait osztotta meg velünk. Elmondta, hogy mi a különbség egy specialista és a full stack fejlesztő között, milyen előnyökkel illetve hátrányokkal járnak az egyes szerepek. Megerősített minket abban a hitünkben, hogy bár mindenhez nem lehet egyszerre érteni, ennek ellenére lehetséges olyan szerteágazó tudásra szert tenni (itt az adatbázis-backend-frontend hármasra gondolok) ami hatékonyan használható a munkában. Tapasztalata szerint náluk a RisingStack nevű cégnél először specialistákat képeznek, és onnan indulhatnak el a munkatársak a full stack irányba. Ismeretes náluk, hogy a full stack-es kollégák közül ki melyik szakterülethez ért a leginkább és ezen információ birtokában hatékonyabban tudnak együtt dolgozni az egyes projektek kivitelezése közben.

A harmadik előadóként Séra Bálint következett. Ő egy saját tapasztalatát mutatta be: hogyan lehet egy frontend-es számára optimális sorrendben betölteni a weboldalon az egyes JavaScript modulokat a lehető leggyorsabban úgy, hogy ne kelljen a felhasználónak egy üresnek látszó weboldal előtt várakoznia. Saját kódpéldákon keresztül mutatta be azt a folyamatot, ahogyan a JavaScript nyelv fejlődésével párhuzamosan bővültek a programozó lehetőségei. Először csak statikusan lehetett felsorolni a modulokat az oldal kódjában, ezzel rögtön egy sorrendiséget is meghatározva. Később erre a feladatra különböző keretrendszerek készültek. Az ES6-os JavaScript verziótól kezdve pedig szabványos eszköz áll a fejlesztő rendelkezésére, az import formájában.

Utolsó előadóként Miklós Bertalant hallgattuk meg. Ő is a nyelv fejlődésére épített, de sokkal inkább a felhasználó által tapasztalt élmény szemszögéből megközelítve a fejlesztő lehetőségeit. A JavaScript nyelv irányába is régebb óta megvolt az az igény, hogy gazdag animációs lehetőségeket tudjon biztosítani, mint a mára már elavult Flash vagy Silverlight technológiák. Ahogy ezek a lehetőségek elkezdtek megjelenni a nyelvben, úgy kezdtek megszületni a különböző keretrendszerek is, mint például a React, az Angular vagy a Single-page alkalmazások. Szerinte a mai weboldalak a progresszív megközelítést kell, hogy használják, ami egy-egy keretrendszerrel való megoldások készítése helyett inkább sok-sok kicsi ötletre épít, figyelembe véve az adott projekt szükségleteit, és ennek megfelelően alkalmazva néhány – a tarsolyban lapuló – eszköz keverékét.

Néhány előadás prezentációja letölthető.

HWSW – Nyári napfordulós Android/Kotlin meetup

HWSW logó

HWSW logó2018. június 19-én délután a HWSW szervezésében a Kotlin programozási nyelvet bemutató meetup-on vettem részt az AnKERT-ben. Az előadások elsősorban a nyelvvel még csak ismerkedők számára szóltak, amolyan kedvcsinálóként lehet rájuk tekinteni.

HWSW : Nyári napfordulós Android/Kotlin meetup

Az első előadó Ekler Péter volt, aki összehasonlította a Java és a Kotlin nyelvet. Miben más az utóbbi, mivel ad többet, mint a Java? Azonnal feltűnő volt a forráskód tömörsége, egyszerűsége. Több esetben is előfordult, hogy nem kellett kiírni egy metódus visszatérési típusát, mert a fordító képes azt kitalálni. Új képességekről is szó esett, például a null érték elleni védekezésről, amelyet a Kotlin nyelv nullable és nem nullable típusokkal old meg. Ez a képesség például a C# nyelvben régóta jelen van. A null értékhez kapcsolódóan új operátorok is bekerültek a nyelvbe, amelyekkel így nagyon tömören és egyszerűen lehet elágazást megvalósítani null esetén. Megjelentek az extension method-ok a nyelvben, amivel egy meglévő osztályt úgy lehet további metódusokkal bővíteni, hogy nem kell azt leszármaztatni. Végül hasznos tippeket kaptunk a Kotlinban való programozás elkezdéséhez, illetve bevezetéséhez. Fontos megjegyezni, hogy egy Kotlin nyelvű program Java bájtkódra (is) fordul le, ezért teljesen illeszkedni tud egy már meglévő Java kódú projektbe. Ezért a tanulás elkezdhető kis modulok megírásán keresztül is.

A második előadó Varga Balázs volt, aki Kotlinos multiplatformos teszteléssel kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg. Tőle megtudtuk, hogy a Kotlin számukra többek között azért hasznos, mert közös üzleti logika kódbázissal tudnak dolgozni akár a szerver oldalon, akár a kliens oldali mobilalkalmazásokon vagy JavaScript-et futtató böngészőben. Balázs mutatott egy esettanulmányt, ahol nehézséget okozott számukra, hogy hol válasszák szét a közös kódbázist a platformspecifikus részektől, mert a megvalósítás az Androidos kliensen működött, de az iOS-es kliensen viszont nem.

A harmadik előadó Braun Márton volt. Ő az Android KTX framework-öt mutatta be, ami egy kifejezetten Kotlin nyelven íródott, a nyelv képességeire támaszkodó eljárásgyűjtemény. Feladata, hogy az Androidban körülményesen használható API-kat könnyen kezelhetővé, kevesebb kóddal leírhatóvá tegye. Bár léteznek ehhez hasonló, mások által készített könyvtárak, de a KTX erejét az adja, hogy a Google cég 2017 óta hivatalosan támogatja a Kotlin nyelvet, és ezen belül a KTX könyvtárat is. Láthattunk néhány kódpéldát, ahol szemléletesen mutatta be Márton, mennyivel rövidebben lehet KTX framework-kel elérni ugyanazt az eredményt, mint nélküle.

Az utolsó előadó, Fuszenecker Zsolt egy hibás programsort hozott példaként, amely saját termékükbe került bele, és emiatt az Androidos felhasználóik egy elég kicsi, de mégis jelentős hányadánál nem tudott működni az új funkció, amit a kiadott frissítéssel építettek a programba. Elmondta, hogy nem volt könnyű megtalálni a hibát, mert csak az Android 6.01 verziónál és alatta jelentkezett. A kérdéses hiba egy lambda kifejezés bal oldalán álló két paraméter zárójelezésével oldódott meg, mert a kérdéses kódsort a fordító olyan API rendszerhívásra fordította le, ami csak Android 7.0-tól vált elérhetővé.

Két előadás megtekinthető, illetve a négy előadás prezentációja letölthető.

Multimédia az oktatásban 2018

NJSZT-MMO logó

NJSZT-MMO logóA Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) „Multimédia az oktatásban” Szakosztály által – évente – szervezett XXIV. Multimédia az oktatásban című nemzetközi konferencia a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen Államtudományi és Közigazgatási Karán került megrendezésre 2018. május 31. és június 2. között.

A konferencia célja

  • elősegítse az oktatás, a kutatás és a fejlesztés különböző területein dolgozó szakemberek tapasztalatcseréjét és találkozását,
  • bemutatkozási lehetőséget adjon az oktatóknak, kutatóknak és PhD hallgatóknak az új kutatási eredmények széleskörű szakmai megismertetésére és megvitatására előadások, kiállítások és kiadványok segítségével.

19 témakörben hirdették meg az előadóknak a jelentkezési lehetőséget, köztük néhány hozzánk kötődő

  • multimédia alkalmazása,
  • mLearning/eLearning és környezete,
  • felhőalapú szolgáltatások,
  • multimédiafejlesztések, eredmények, alkalmazások.

Letölthető a konferencia programja.

Részt vettünk a konferencián

Már többször is részt vettem előadóként ezen a konferencián szakmai előadással, magyar és/vagy angol nyelvű cikkel, poszterrel az oktatói csapat tagjaival együtt. Ezek a publikációs listámban megtalálhatók.

2018-ban előadást tartottam „Az XML feldolgozás lehetőségeinek összehasonlítása Java nyelven” címmel 25 percben, amely a konferencia „Multimédia és a tudományos kutatás összefonódása” című szekciójába került. Az előadás látványos, összefoglaló, rendszerező jellegű volt és a DOM, SAX, JAXP, JAXB, StAX, JAX-RPC, JAX-WS lehetőségeket/technológiákat/osztálykönyvtárakat érintette. Körülbelül 30-an voltak jelen a szekcióban. Hasznos és kellemes élmény volt találkozni sok-sok régi ismerőssel a konferencián.

Berecz Antónia kolléganő is tartott egy előadást az MMO 2018 konferencián „Oktatási stratégia megvalósítása e-learning modellosztályok segítségével” címmel. Ez az előadás a „Tanulási élmény a XXI. században / Multimédiafejlesztések, eredmények, alkalmazások bemutatása” című szekcióba került, amelynek Antónia szekcióelnöki feladatait is ellátta. Antónia korábbi szakdolgozó hallgatói közül négyen az MMO szakdolgozatversenyen I., II. és két III. helyezést értek el. Ehhez személyesen gratuláltam neki a konferenciát záró eseményén, de most írásban is kifejezem elismerésemet.

Az előadásom prezentációját ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.

Az előadásom témája a Java EE szoftverfejlesztő tanfolyam 9-12. óra: XML feldolgozás és 13-16. óra: JSON feldolgozás alkalmaihoz kapcsolódik.

Digitális Témahét 2018

A Digitális Témahét 2016-ban indult országos rendezvénysorozat. Fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése. A program fontos törekvése, hogy a digitáliskompetencia-fejlesztés az informatikán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. A résztvevő pedagógusok és diákok változatos és kreatív iskolai projektek keretében fejleszthetik képességeiket technológiával támogatott tanulás során. A Digitális Témahét rendezvény minden meghirdetett programja ingyenes. A 2016/2017-es tanévben több mint ezer intézmény csatlakozott a programhoz, 7600 tanár és 129000 diák közel 3500 digitális projektet valósított meg. Miről szól egy digitális pedagógiai projekt? Projektpedagógiáról, csapatmunkáról, tantárgyak integrációjáról, kreatív alkotómunkáról, az önálló gondolkodás fejlesztéséről, IT eszközök helyes használatáról, digitális készségek fejlesztéséről, a lehetőségek kitágításáról.

A 2017/2018-as tanévben a rendezvény április 9-13. között valósult meg. Kiemelt témakörök/szempontok:

  • a multidiszciplináris megközelítés: a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítése;
  • a tanítás eszközkészletének és módszereinek megújítása;
  • a pedagógiai innováció, a digitális pedagógia ösztönzése;
  • az informatikai pályaorientáció.

Az it-tanfolyam.hu 2018-ban csatlakozott a rendezvénysorozathoz. Meghirdettünk öt programot a https://digitalistemahet.hu weblapon. A programjainkra 2018. április 13-án 18:00-21:00 óráig került sor. A részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött volt.

Rendezvényünk plakátja

Köszönöm oktató kollégáimnak, hogy örömmel csatlakoztak szakmai előadással, interaktív pályaorientációs beszélgetéssel. Jól éreztük magunkat. A program szoros menetrendben zajlott. A szünetekben élénk szakmai párbeszéd alakult ki. Köszönjük a részvevő érdeklődőinknek, hogy eljöttek és aktívan közreműködtek. Jövőre is szívesen csatlakozunk a Digitális Témahét rendezvénysorozathoz.