Múzeumok Éjszakája 2024 – Illúziók Múzeuma, Budapest Retro Élményközpont

Múzeumok Éjszakája

Múzeumok Éjszakája2024. június 22-én, szombaton került sor a XXII. Múzeumok Éjszakája programsorozat megrendezésére, melynek során rengeteg kiállítás és különleges esemény volt. A programok egyik központi gondolata így hangzott: „A kultúra biztos támasz. Egyszerre kapaszkodó a gyökereinkbe, hogy tudjuk, honnan jöttünk – és kapu a jövőnk felé. A kultúra identitás- és közösségformáló erő, amelynek megélése nem csupán szép kötelességünk, de lelki szükségletünk is. És felelősség, hiszen ahhoz, hogy gyermekeinknek továbbadhassuk, időről időre újratanuljuk és újraéljük.” Sok éve részt veszek a rendezvénysorozaton. Idén az Illúziók Múzeumában és a Budapest Retro Élményközpontban jártam. Mindkét múzeum Budapest központjában található, a Deák Ferenc térhez közel. A két galériába rendezett válogatott, saját fotóimon tudatosan nem szerepelnek a múzeumok látogatói.

Illúziók Múzeuma

2021. decemberében nyílt meg az Illúziók Múzeuma. Testközelből élhetjük át az érzékcsalódásokat és próbálhatjuk ki egyedül vagy csapatban az elménk becsapására tervezett interaktív illúziókat. Az egyéni benyomás garantált, de sokszor többen is kellünk egy-egy élmény megtapasztalásához. Minden kézzel fogható, oda lehet/kell állni, ki kell próbálni. Ha érdekel bennünket az optikai csalódások érzékszervi, tudományos alapja, akkor bőven akad további olvasnivaló is. Magyar és angol nyelvű feliratok, rövidebb és hosszabb magyarázatok segítenek megérteni – szinte mindent. Természetesen hangsúlyos a kísérletezés a tökéletes fotók elkészítésére a közösségi médiában való megosztáshoz. A múzeum dolgozói készséggel támogatják ezt a tevékenységet, fotóznak és igény esetén részletes magyarázatokat adnak. Tipikusan kiváló lehetőség ehhez a perspektívával játszó, törpe és óriás testméret illúzióját keltő szoba. Nagyjából 1,5-2 óra alatt szerezhető egy tömény benyomás a múzeumban. Néhány fotóm bepillantást enged:

Budapest Retro Élményközpont

A Budapest Retro Élményközpont 2021. augusztusában nyitott, sok évnyi előkészület után. Több témakör, szakterület köré szerveződve mutat be ma már retrónak számító elemeket, tárgyakat, hangulatot. Például korabeli sikerjárműveket, lakásbelsőket, kordokumentumokat, a hazai űrkutatás történetét, a ’70-es és ’80-as évek híradójának technikai eszközeit, hadiipari technológiát, népszerű kütyüket, a szocializmus slágertermékeit. Kipróbálható számos kézzel fogható játék és számítógépes kvíz. Élménytaxit is vezethetünk a Szomszédok lakótelepén. 3-4 tartalmas óra eltölthető az interaktív időutazást biztosító élményközpontban. A kijáratnál található Retro Bisztrót sem szabad kihagyni, ahol lehet korabeli ételeket/italokat fogyasztani. Például retró hot dog, Maci Kávé, Bambi, Márka. Szintén jöjjön néhány saját fotóm, amely korabeli számítástechnikai eszközöket mutat be, kiválóan teremtve nosztalgikus hangulatot:

Beszámoló: it-tanfolyam.hu STEM nyári tábor 2023

A STEM mozaikszó eléggé közismert: a tudományos-technológiai tudományágakat (természettudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika) foglalja egybe, interdiszciplináris megközelítésben. A STEM területén való elmélyedés során a hangsúly nem a mit tanulunk/tanítunk, hanem inkább a hogyan tanulunk/tanítunk. Nem azonnal ad kézzel fogható válaszokat, de kitartó próbálkozással – saját élménnyel – elérhető az eredmény.

Az it-tanfolyam.hu oktatói csapata 2023-ban először hirdetett STEM nyári tábort. Erről számolunk be röviden ebben a blog bejegyzésben. Tervezzük, hogy a jövőben rendszeresen fogunk szervezni STEM nyári tábort.

A STEM nyári tábor koncepciója

2023. nyarán 4 turnusban hirdettünk programozás fókuszú STEM nyári tábort:

  • 1. turnus: július 3-7-ig,
  • 2. turnus: július 10-14-ig,
  • 3. turnus: július 17-21-ig,
  • 4. turnus: július 24-28-ig.

Előzetes tudás- és igényfelmérést végeztünk, így alakítottunk ki 3 db csoportot, ezek: Java kezdő, Python kezdő, Python haladó. A kiinduló célcsoportot tanfolyamaink karrierváltó hallgatóinak gyermekei jelentették, akik mellé toboroztunk még. A korosztály a 16-20 éves diákok voltak a 11-14. évfolyamról. A 11-12. évfolyamosok közül sokan informatika, digitális kultúra érettségi előkészítő fakultációra jelentkeztek, jártak, járnak és ebből érettségiznek/érettségiztek. A már korábban érettségizett 13-14. évfolyamosok körülbelül fele az OKJ utód szakmajegyzékhez tartozó szakképzésben tanult.

Mindegyik turnus azonos tematikával valósult meg. Turnusonként 3 db párhuzamos, 10-12 fős csoportokat indítottunk. Voltak közös elméleti programok, szakmai kirándulás, illetve külön-külön Java és Python nyelven megvalósuló gyakorlati programok, valamint projektbemutatóra is sor került. Igyekeztünk érinteni sokféle STEM területet: fizika, kémia, biológia, csillagászat, térinformatika, mesterséges intelligencia, szimuláció, játékprogramok, matematika, orvostudomány; mindegyiket a programozáshoz kapcsolva. Végeztünk tervezést, kódolást, tesztelést is. Belefért némi pályaorientáció is.

A STEM nyári tábor órarendje

Turnusonként 4 oktató kollégával és vendégelőadókkal hétfőtől-péntekig minden nap 8 és 18 óra között biztosítottuk a jelenlétet, felügyeletet. 40 órában szakmai programokat (elmélet+gyakorlat) kínáltunk. Reggelenként és késő délutánonként 1-1 órában offline, egyéni vagy csoportos játékok voltak kipróbálhatók. Ez mindösszesen 50 órát jelentett. Délelőttönként 20, 30 és 60 perces programokat terveztünk, délutánonként 120 és 240 perceseket. Szerdára szakmai kirándulást, gyárlátogatást ütemeztünk be. Íme az órarend áttekintő formában:

Íme az órarend naponként lapozható formában, benne a részletekkel:

Előzetes tapasztalataink

Előzetes tapasztalatainkat több forrásból merítettük, inspirálódtunk:

Köszönetnyilvánítás

Köszönjük résztvevő diákjainknak az aktivitást, a lelkesedést, a sok-sok elgondolkodtató kérdést, az offline kapott/szerzett élményeket, a pozitív visszajelzéseket.

Szeretnék köszönetet mondani együttműködő partnereinknek: LEGO Manufacturing Kft., REGIO Játékkereskedelmi Kft., Revolt Kereskedelmi Kft., Pannon Kincstár Humán Szakképző Központ.

Végül szeretnék köszönetet mondani minden oktató kollégámnak konstruktív részvételüként, kitartásukért a projekt teljes életciklusában. A tervezési, a szponzorszerző, a promóciós és a megvalósítási szakaszokban egyaránt 2023. április elejétől július végéig. Kiemelem korábbi és az aktuális projekthez kötődő tananyagfejlesztési tevékenységüket. A sikeresen lezárt projektünket augusztusban kipihenjük. 😉

Optikai csalódások

OptikaiCsalodas0

OptikaiCsalodas0A grafikus felülettel rendelkező Java programok (Swing, FX, webkomponensek, HTML+CSS) fejlesztése során igény adódhat arra, hogy a GUI komponensek saját beépített rajzoló/renderelő képességét felülírjuk/-definiáljuk, hogy egy-egy nyomógomb, menüpont, rádiógomb másképpen nézzen ki. Léteznek beépített rajzoló funkciók is.

Ha például grafikont kell beilleszteni egy alkalmazásba, akkor használjunk és igényeink szerint szabjunk testre egy JFreeChart csomagbeli grafikont, illetve előfordulhat, hogy találhatunk egy olyat a JFreeChart Demo-ban, ami éppen megfelel a megrendelő igényeinek.

Persze a műfaj nem ér itt véget. Időnként kreatívabb ábrák, rajzok, grafikák megjelenítésére is használhatjuk a beépített – általában téglalap alakú – komponenseket. Ehhez egyszerűen csak felül kell írni/definiálni a paint() metódusukat és vászontechnikával, a megszokott képernyős koordináta-rendszerben, grafikai primitíveket (pont, téglalap, ellipszis) és színeket kell megfelelően paraméterezni.

Az optikai csalódások igen népszerűek, és az egyszerűbb fiziológiai és kognitív illúziók könnyen lerajzolhatók a fenti eszköztárral, hiszen csupán színek, alakzatok, kontraszt, távolság, mélység, térhatás segítségével valósulnak meg.

Íme három egyszerű példa, hogyan állítható elő optikai csalódás Java implementációval!

1. példa

Optikai csalódás 1

2. példa

Optikai csalódás 2

3. példa

Optikai csalódás 3

A bejegyzéshez tartozó teljes forráskódot ILIAS e-learning tananyagban tesszük elérhetővé tanfolyamaink résztvevői számára.

Aki ezek után kedvet kapott, keressen hasonló ábrákat és tervezve, kódolva, tesztelve gyakoroljon! Ajánlom ezeket a weboldalakat:

Hasonló feladatok megoldásához a Java SE szoftverfejlesztő tanfolyam szakmai moduljának 29-36. Grafikus felhasználói felület alkalma után bátran hozzá lehet fogni, illetve érintjük még a GUI témakört a Java adatbázis-kezelő tanfolyam 33-40. óra: Grafikus kliensalkalmazás fejlesztése JDBC alapon alkalommal is.